Peruskoululaisten sosiaalisen median käyttö ja sen varjopuolet
Kivenmäki, Marjo; Valkama, Mira (2020)
Kivenmäki, Marjo
Valkama, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517430
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla peruskoululaisten lasten ja nuorten sosiaalisen median käyttöä ja siihen liittyviä varjopuolia. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa näyttöön perustuvaa tietoa Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan palvelukeskus Soteekille peruskoululaisten sosiaalisen median käytöstä ja siihen liittyvistä varjopuolista.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin käyttämällä kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja sekä manuaalista hakua. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja aineiston laatua arvioitiin muokatulla CASP- laadunarviointimenetelmällä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat peruskoululaisten käyttävän sosiaalista mediaa sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen ja luomiseen, sosiaalisen kanssakäymisen vahvistamiseen, luovaan toimintaan, itsensä kehittämiseen, medialaitteiden käyttöön, pelaamiseen ja suosituimpien medioiden sekä yhteisöpalveluiden käyttämiseen. Sosiaalisen median käyttöön liittyvistä varjopuolista esille nousivat digitaalisten laitteiden myöhäinen käyttö ennen nukkumaanmenoa, seksuaalinen häirintä, kiusaaminen sekä internetin, sosiaalisen median ja videopelien käyttöön liittyvät negatiiviset ilmiöt.
Opinnäytetyöhön hyväksytyn aineiston perusteella sosiaalisen median käyttö on lapsille ja nuorille arkipäivää. Sosiaalisen median käyttöön liittyy paljon hyviä asioita, mutta sen käyttöön liittyy myös varjopuolia, jotka on hyvä tiedostaa. Tiedon lisääntyminen auttaa ymmärtämään sosiaalisen median mukanaan tuomia ilmiöitä ja sen avulla kyetään luomaan turvaverkkoa sosiaalisen median vastuullisempaan ja turvallisempaan käyttöön.
Jatkotutkimusehdotuksena on lasten ja nuorten internetin käyttöön liittyvät riippuvuuksiin viittaavat piirteet.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin käyttämällä kotimaisia ja kansainvälisiä tietokantoja sekä manuaalista hakua. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja aineiston laatua arvioitiin muokatulla CASP- laadunarviointimenetelmällä.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset osoittivat peruskoululaisten käyttävän sosiaalista mediaa sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen ja luomiseen, sosiaalisen kanssakäymisen vahvistamiseen, luovaan toimintaan, itsensä kehittämiseen, medialaitteiden käyttöön, pelaamiseen ja suosituimpien medioiden sekä yhteisöpalveluiden käyttämiseen. Sosiaalisen median käyttöön liittyvistä varjopuolista esille nousivat digitaalisten laitteiden myöhäinen käyttö ennen nukkumaanmenoa, seksuaalinen häirintä, kiusaaminen sekä internetin, sosiaalisen median ja videopelien käyttöön liittyvät negatiiviset ilmiöt.
Opinnäytetyöhön hyväksytyn aineiston perusteella sosiaalisen median käyttö on lapsille ja nuorille arkipäivää. Sosiaalisen median käyttöön liittyy paljon hyviä asioita, mutta sen käyttöön liittyy myös varjopuolia, jotka on hyvä tiedostaa. Tiedon lisääntyminen auttaa ymmärtämään sosiaalisen median mukanaan tuomia ilmiöitä ja sen avulla kyetään luomaan turvaverkkoa sosiaalisen median vastuullisempaan ja turvallisempaan käyttöön.
Jatkotutkimusehdotuksena on lasten ja nuorten internetin käyttöön liittyvät riippuvuuksiin viittaavat piirteet.