Lojaliteettiohjelman tarpeellisuus yrittäjien näkökulmasta
Lassila, Sanna-Mari (2020)
Lassila, Sanna-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061018263
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Kotipizza-yrittäjien mielipide mahdollisesti lanseerattavasta valtakunnallisesta lojaliteettiohjelmasta ja saada heiltä kehitysehdotuksia siihen. Tavoitteena oli myös selvittää, onko verkkokaupan kautta tapahtuva sitouttaminen oikea tapa vai pitäisikö sitouttaa asiakkaita myös kivijalkamyymälästä? Vastuullisuuden merkitystä pohdittiin osana sitouttamisesta brändiin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaiden sitouttamista ja sitouttamiskeinoja. Teoriassa käsiteltiin myös asiakasuskollisuutta, jonka pohjana oli asiakkaan ymmärtäminen ja tunnistaminen. Erilaisia kanta-asiakasohjelmia tutkittiin palkitsemistavan mukaan sekä pohdittiin tulevaisuuden trendejä kanta-asiakkuuksissa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin puolistrukturoitu haastattelua apuna. Haastattelu toteutettiin puhelinhaastatteluna, jossa haastateltiin neljää Kotipizza-yrittäjää ja selvitettiin heidän mielipidettä kehitteillä olevasta valtakunnallisesta kanta-asiakasohjelmasta sekä asiakkaiden sitouttamistavasta. Tuloksista selvisi, miten kaikki yrittäjät olivat yhtä mieltä siitä, että Kotipizza-ketju tarvitsee oman kanta-asiakasohjelman ja sitouttaminen tulisi tapahtua verkkokaupan kautta. Haastatteluissa nousi myös esille toimivan verkkokaupan tärkeys ja siihen toivottiin parannusta. Kehitysehdotuksista oleellisimpina pidettiin omaa sovellusta kanta-asiakasohjelmalle, jonka toivottiin olevan helppo käyttää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakkaiden sitouttamista ja sitouttamiskeinoja. Teoriassa käsiteltiin myös asiakasuskollisuutta, jonka pohjana oli asiakkaan ymmärtäminen ja tunnistaminen. Erilaisia kanta-asiakasohjelmia tutkittiin palkitsemistavan mukaan sekä pohdittiin tulevaisuuden trendejä kanta-asiakkuuksissa.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin puolistrukturoitu haastattelua apuna. Haastattelu toteutettiin puhelinhaastatteluna, jossa haastateltiin neljää Kotipizza-yrittäjää ja selvitettiin heidän mielipidettä kehitteillä olevasta valtakunnallisesta kanta-asiakasohjelmasta sekä asiakkaiden sitouttamistavasta. Tuloksista selvisi, miten kaikki yrittäjät olivat yhtä mieltä siitä, että Kotipizza-ketju tarvitsee oman kanta-asiakasohjelman ja sitouttaminen tulisi tapahtua verkkokaupan kautta. Haastatteluissa nousi myös esille toimivan verkkokaupan tärkeys ja siihen toivottiin parannusta. Kehitysehdotuksista oleellisimpina pidettiin omaa sovellusta kanta-asiakasohjelmalle, jonka toivottiin olevan helppo käyttää.