Sosiaalisen median hyödyntäminen Turun kauppakamarissa
Ervasti, Kaarlo (2020)
Ervasti, Kaarlo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219204
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Turun kauppakamarin näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tavoitetta lähdettiin tavoittelemaan ensin tekemällä benchmarking-tutkimus, jonka pohjalta laadittiin sosiaalisen median strategia. Turun kauppakamari toimii merkittävänä tekijänä Varsinais-Suomen elinkeinoelämässä. Organisaatiolla on selkeät nettisivut, joiden lisäksi se on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Kauppakamari toimii LinkedInissä, Twitterissä sekä Facebookissa. Näistä tärkeimpänä markkinointikanavana voidaan pitää Facebookia. Organisaatio ei ole vielä Instagramissa, joten tässä opinnäytetyössä kartoitettiin myös Instagramin tarjoamia mahdollisuuksia.
Benchmarking-tutkimuksessa vertailtiin toimeksiantajan kanssa valittujen kauppakamareiden (Tampere, Oulu, Pohjanmaa) sosiaalista mediaa Turun kauppakamarin sosiaaliseen mediaan. Tarkasteltaviksi kanaviksi valittiin Facebook ja Instagram. Benchmarking-tutkimuksen avulla saatiin käsitys kyseisten kauppakamarien seuraajamääristä, tykkäyksistä, päivitysaktiivisuudesta sekä päivitysten tyypeistä. Tutkimuksessa havaittiin, että muut vertailtavat kauppakamarit toimivat jo Instagramissa ja tässä opinnäytetyössä ehdotetaankin Turun kauppakamarin liittymistä Instagramiin.
Osana opinnäytetyötä luotiin sosiaalisen median strategia Turun kauppakamarille. Sosiaalisen median strategia on ajoitettu syksylle 2020 ja se sisältää myös julkaisukalenteripohjan. Julkaisukalenteria voidaan hyödyntää sisällön suunnitteluun ja säännöllisen julkaisutahdin ylläpitämiseen. The aim of this thesis was to enhance the coverage on social media for Turku Chamber of Commerce. The aim was pursued by implementing a benchmarking study. The social media strategy is based on the study and results. Turku Chamber of Commerce is a significant operator in Southwest Finland’s economic life. The organization has a broad website and it is active on social media. Turku Chamber of Commerce operates on LinkedIn, Twitter and Facebook. Facebook can be considered as their most important marketing channel. Organization has yet to join Instagram, therefore the opportunities were sorted out in this thesis.
In co-operation with Turku Chamber of Commerce the chosen chambers of commerce were compared based on their social media in the benchmarking study. The chosen chambers of commerce were Tampere Chamber of Commerce, Oulu Chamber of Commerce and Ostrobothnia Chamber of Commerce. Facebook and Instagram were chosen as the examined platforms. The benchmarking study provided information about followers, likes, activity and types of posts of the chosen chambers of commerce. In the study it was observed that the other chambers of commerce were already active on Instagram and in this thesis, it is suggested that Turku Chamber of Commerce should join to Instagram.
The social media strategy for Turku Chamber of Commerce was created as a part of this thesis. The strategy is scheduled for autumn of 2020 and it also contains a social media content calendar template. The social media content calendar can be utilized to plan content and to maintain a regular posting rhythm.
Benchmarking-tutkimuksessa vertailtiin toimeksiantajan kanssa valittujen kauppakamareiden (Tampere, Oulu, Pohjanmaa) sosiaalista mediaa Turun kauppakamarin sosiaaliseen mediaan. Tarkasteltaviksi kanaviksi valittiin Facebook ja Instagram. Benchmarking-tutkimuksen avulla saatiin käsitys kyseisten kauppakamarien seuraajamääristä, tykkäyksistä, päivitysaktiivisuudesta sekä päivitysten tyypeistä. Tutkimuksessa havaittiin, että muut vertailtavat kauppakamarit toimivat jo Instagramissa ja tässä opinnäytetyössä ehdotetaankin Turun kauppakamarin liittymistä Instagramiin.
Osana opinnäytetyötä luotiin sosiaalisen median strategia Turun kauppakamarille. Sosiaalisen median strategia on ajoitettu syksylle 2020 ja se sisältää myös julkaisukalenteripohjan. Julkaisukalenteria voidaan hyödyntää sisällön suunnitteluun ja säännöllisen julkaisutahdin ylläpitämiseen.
In co-operation with Turku Chamber of Commerce the chosen chambers of commerce were compared based on their social media in the benchmarking study. The chosen chambers of commerce were Tampere Chamber of Commerce, Oulu Chamber of Commerce and Ostrobothnia Chamber of Commerce. Facebook and Instagram were chosen as the examined platforms. The benchmarking study provided information about followers, likes, activity and types of posts of the chosen chambers of commerce. In the study it was observed that the other chambers of commerce were already active on Instagram and in this thesis, it is suggested that Turku Chamber of Commerce should join to Instagram.
The social media strategy for Turku Chamber of Commerce was created as a part of this thesis. The strategy is scheduled for autumn of 2020 and it also contains a social media content calendar template. The social media content calendar can be utilized to plan content and to maintain a regular posting rhythm.