Leikki on opettajan työtä : varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueiden tavoitteiden toteuttaminen leikissä
Lehtinen, Emilia (2020)
Lehtinen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219205
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää omaa osaamistani varhaiskasvatuksen opettajana. Tutkimuskysymykseni oli, miten varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueet näkyvät lasten leikeissä ja miten varhaiskasvatuksen opettajana voisin tukea oppimisen alueiden tavoitteiden toteutumista leikissä. Työ on päiväkirjamuotoinen. Havainnoin päivittäin 3-5 -vuotiaiden lasten leikkejä ja omia työtapojani 13 viikon ajan ja kirjoitin havainnoista reflektoivaa päiväkirjaa.
Leikki on uusissa varhaiskasvatussuunnitelmissa keskeinen varhaiskasvatuksen työtapa ja sisältö, ja siksi on tärkeää tutkia, miten varhaiskasvatuksen pedagogiset sisällöt voidaan toteuttaa leikin keinoin ja mitä tämä edellyttää opettajalta.
Päiväkirjahavaintojeni ja kirjallisuuden perusteella oppimisen alueiden sisällöt tulevat lasten leikeissä esiin, ja niiden tavoitteisiin voidaan päästä, mikäli varhaiskasvattajat ovat tietoisia leikin merkityksestä ja varhaiskasvatuksen pedagogisista tavoitteista. Erityisesti opettajan vastuulla on pedagogisesti rikkaan leikin mahdollistavan varhaiskasvatusympäristön luominen ja ylläpitäminen.
Leikki on uusissa varhaiskasvatussuunnitelmissa keskeinen varhaiskasvatuksen työtapa ja sisältö, ja siksi on tärkeää tutkia, miten varhaiskasvatuksen pedagogiset sisällöt voidaan toteuttaa leikin keinoin ja mitä tämä edellyttää opettajalta.
Päiväkirjahavaintojeni ja kirjallisuuden perusteella oppimisen alueiden sisällöt tulevat lasten leikeissä esiin, ja niiden tavoitteisiin voidaan päästä, mikäli varhaiskasvattajat ovat tietoisia leikin merkityksestä ja varhaiskasvatuksen pedagogisista tavoitteista. Erityisesti opettajan vastuulla on pedagogisesti rikkaan leikin mahdollistavan varhaiskasvatusympäristön luominen ja ylläpitäminen.