Making visual effects for mobile games
Viita, Julia (2020)
Viita, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219215
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoitus oli tehdä graafikoille helpommaksi lähestyä visuaalisten efektien animointia ja auttaa ymmärtämään mitä asioita tulee huomioida efektien luomisessa mobiilipeliin. Tavoite oli tutkia ja luoda visuaalisia efektejä Bomber Friends -mobiilipeliin. Lähestymistapana käytettiin käsinpiirrettyä animaatiota koska se sopi pelin yleiseen visuaaliseen ilmeeseen ja oli muutenkin hyvä valinta suoritustehojen optimointiin.
Alussa esiteltiin 12 animaation perustetta jotka Disneyn ammattilaisanimaattorit Frank Thomas ja Ollie Johnston ovat jäsennelleet. Niihin oli sisällytetty myös näkökulmaa videopelien kannalta ja lisäksi myöhemmin katettiin visuaalisten efektien perusteet pohjautuen League of Legends -pelin visuaalisten efektien oppaaseen jotta voidaan luoda yleinen ymmärrys siitä mitä tietoa efektien tekemiseen tarvitaan. Sen jälkeen esiteltiin mobiilialustaan liittyviä vaatimuksia ja rajoituksia. Viimeiseksi luotiin projekti ja teoriaa sovellettiin animaatioprosessissa. Efektit suunniteltiin Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelmassa, animaatiokuvat piirrettiin Adobe Animate -animaatio-ohjelmassa, ja ne tuotiin takaisin Photoshoppiin muokkausta varten. Efektit perustuivat sekä oikean maailman ilmiöihin että visuaalisten efektien ammattilaisten töihin videopeli- ja animaatioteollisuudessa. Teksti esiteltiin niin että lukija voisi käyttää tätä tietämystä omassa työskentelyssään.
Kaikkia suunniteltuja efektejä ei käytetty itse pelissä, mutta ne sisällytettiin havainnollistamistarkoituksessa. Tässä käytetyt työstentelymenetelmät ovat vain yksi tapa monien muiden joukossa visuaalisten efektien alalla. Aloittelevalle animaattorille opettelu oli melko haastavaa ja vastaan tuli paljon vaikeuksia. On suositeltavaa opetella perusteet kunnolla ennenkuin alkaa työstentelemään monimutkaisten animaatioiden parissa.
Alussa esiteltiin 12 animaation perustetta jotka Disneyn ammattilaisanimaattorit Frank Thomas ja Ollie Johnston ovat jäsennelleet. Niihin oli sisällytetty myös näkökulmaa videopelien kannalta ja lisäksi myöhemmin katettiin visuaalisten efektien perusteet pohjautuen League of Legends -pelin visuaalisten efektien oppaaseen jotta voidaan luoda yleinen ymmärrys siitä mitä tietoa efektien tekemiseen tarvitaan. Sen jälkeen esiteltiin mobiilialustaan liittyviä vaatimuksia ja rajoituksia. Viimeiseksi luotiin projekti ja teoriaa sovellettiin animaatioprosessissa. Efektit suunniteltiin Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelmassa, animaatiokuvat piirrettiin Adobe Animate -animaatio-ohjelmassa, ja ne tuotiin takaisin Photoshoppiin muokkausta varten. Efektit perustuivat sekä oikean maailman ilmiöihin että visuaalisten efektien ammattilaisten töihin videopeli- ja animaatioteollisuudessa. Teksti esiteltiin niin että lukija voisi käyttää tätä tietämystä omassa työskentelyssään.
Kaikkia suunniteltuja efektejä ei käytetty itse pelissä, mutta ne sisällytettiin havainnollistamistarkoituksessa. Tässä käytetyt työstentelymenetelmät ovat vain yksi tapa monien muiden joukossa visuaalisten efektien alalla. Aloittelevalle animaattorille opettelu oli melko haastavaa ja vastaan tuli paljon vaikeuksia. On suositeltavaa opetella perusteet kunnolla ennenkuin alkaa työstentelemään monimutkaisten animaatioiden parissa.