How to keep Finance employees employable during the industry disruption? Case: Company X Finland back office department
Nieminen, Virpi (2020)
Nieminen, Virpi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219223
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tehtiin rahoitusalan yritykselle X. Opinnäytetyössä
selvitettiin mitkä asiat muuttavat back office työtä, mihin suuntaan ja
mitä osaamista voidaan yhä hyödyntää sekä millaista osaamista tarvitaan lähitulevaisuudessa.
Työn tarkoituksena oli tukea yhtiön strategista
henkilöstösuunnittelua, antaa työvälineitä yrityksen esimiehille
kommunikoida ja ohjata työntekijöiden osaamisenkehittämistä
vastaamaan tulevaisuuden tarpeita ja siten pitää työntekijöitä
työmarkkinakelpoisina ja tukea yrityksen strategiaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan digitaalisuuden vaikutuksia
työtehtäviin ja tulevaisuuden osaamistarpeita sekä jatkuvaa kehittymisen tarvetta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruu tehtiin
puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Ne dokumentoitiin
huolellisesti ja tulosten analysoinnissa käytettiin word ja excel
taulukointia. This research was delivered for a case company X, which operates in
Finance industry. The purpose of this thesis is to find out how the back
office work changes and what competences are still valid and what kind
of skills and competences are needed in the near future. This thesis aims to support the company X strategic workforce planning, give tools for the leaders to communicate the change in order to keep the employees employable. This thesis aims to give guidance what kind of competence development should be done to match for the future needs.
The theory part describes the impacts of digitalisation, the future
competence needs and the need for continuous learning. This is a
qualitative research. Data was collected with semi structured interview.
Interviews were carefully documented. For the data analysis both word
and excel tables were used.
The research findings shows that there will be less back office work and it changes to specialist work. Employees need to be resilient and learn
constantly. On top of right mindset it is possible to build other
competences. Leaders need to identify potentials and offer the
development possibilities and career steps for them. At the same time
they need to keep the other employees motivated to carry out the existing old tasks.
selvitettiin mitkä asiat muuttavat back office työtä, mihin suuntaan ja
mitä osaamista voidaan yhä hyödyntää sekä millaista osaamista tarvitaan lähitulevaisuudessa.
Työn tarkoituksena oli tukea yhtiön strategista
henkilöstösuunnittelua, antaa työvälineitä yrityksen esimiehille
kommunikoida ja ohjata työntekijöiden osaamisenkehittämistä
vastaamaan tulevaisuuden tarpeita ja siten pitää työntekijöitä
työmarkkinakelpoisina ja tukea yrityksen strategiaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan digitaalisuuden vaikutuksia
työtehtäviin ja tulevaisuuden osaamistarpeita sekä jatkuvaa kehittymisen tarvetta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka tiedonkeruu tehtiin
puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Ne dokumentoitiin
huolellisesti ja tulosten analysoinnissa käytettiin word ja excel
taulukointia.
Finance industry. The purpose of this thesis is to find out how the back
office work changes and what competences are still valid and what kind
of skills and competences are needed in the near future. This thesis aims to support the company X strategic workforce planning, give tools for the leaders to communicate the change in order to keep the employees employable. This thesis aims to give guidance what kind of competence development should be done to match for the future needs.
The theory part describes the impacts of digitalisation, the future
competence needs and the need for continuous learning. This is a
qualitative research. Data was collected with semi structured interview.
Interviews were carefully documented. For the data analysis both word
and excel tables were used.
The research findings shows that there will be less back office work and it changes to specialist work. Employees need to be resilient and learn
constantly. On top of right mindset it is possible to build other
competences. Leaders need to identify potentials and offer the
development possibilities and career steps for them. At the same time
they need to keep the other employees motivated to carry out the existing old tasks.