Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Työ oppijaa ohjaten opettaa" : Kehittämisideoita työelämässä oppimisen ohjaamiseen ammatillisessa koulutuksessa

Hauhtonen, Päivi (2020)

 
Avaa tiedosto
Hauhtonen_Paivi.pdf (2.643Mt)
Lataukset: 


Hauhtonen, Päivi
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719051
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus uudistui vuonna 2018 ja muutoksen lähtökohtana oli lisätä työpaikoilla tapahtuvaa oppimista ja yksilöllisiä opintopolkuja. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisideoita menettelytavoista, joilla ohjataan työpaikoilla tapahtuvaa oppimista, henkilökohtaistaminen huomioiden. Kehittämistyön kohdeorganisaatio oli Länsirannikon Koulutus Oy Winnova ja lähtökohtana oli selvittää työelämässä oppimisen ohjaamisen nykytilaa sekä löytää ideoita ohjaamisen kehittämiseen.

Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyjä ja haastatteluja. Sähköisillä kyselyillä selvitettiin keväällä 2020 vallinnutta lähtötilannetta sekä vastaajien omiin kokemuksiin pohjautuvia kehittämisideoita. Kohderyhminä olivat työelämän edustajat, opettajat ja opiskelijat, joille kullekin spesifioitiin hieman erilaiset, kohderyhmälle kohdistetut kyselylomakkeet. Haastattelut käytiin videoyhteyden avulla ja tallennettiin.

Poikkeusolot vuoden 2020 keväällä loivat paineita kehittää etäopetuksen ja -ohjauksen menetelmiä. Kehittämistyön tuloksena esitetään ideoita menettelytavoista, jotka jakautuvat järjestelmiin ja sovelluksiin, yhteistyöhön sekä oppimisen ohjaukseen. Työelämässä oppimista tulee ohjata työelämä- ja opiskelijalähtöisesti, henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS ja henkilökohtaiset oppimispolut huomioiden. Läsnäolo koetaan edelleen tärkeäksi ohjaustilanteissa, mutta etänä käytettävät menetelmät ovat yleistymässä. Näiden menetelmien ja sovellusten valinnassa ja käytössä tulee huomioida Euroopan unionin tietosuoja-asetus (GPDR). Sovellusten käytössä tulisi korostaa opiskelijan aktiivista roolia ja niiden tulisi soveltua osin myös työpaikkaohjaajien käyttöön. Työpaikkojen tulisi myös varmistaa työpaikkaohjaajien ohjausosaaminen koulutuksella. Työpaikalle mentäessä opiskelijalla voisi olla mukanaan saatekirje, josta selviävät mitä on jo opittu ja mitä tavoitteita työelämässä oppimiselle on asetettu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste