Små- och mikroföretagens anpassning till storkundernas logistik
Aaltonen, Lauri (2020)
Aaltonen, Lauri
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419309
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett uppdrag från företaget Ceesta Oy. Syftet med arbetet är att producera en handbok för att förbättra Ceesta Oy:s logistiska prestationsförmåga, dvs. utveckla leveransservicen hos uppdragsgivaren. Leveransservicen är inom logistiken ett etablerat koncept som innehåller nio viktiga element. Med dessa element kan såväl leverantören som kunden mäta leverantörens logistiska prestationsförmåga. Handboken ger anvisningar för att effektivt hantera dessa element. Innehållet i handboken har samlats in med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod genom semi-strukturerade intervjuer. Innehållet har kompletterats med redan existerande övriga anvisningar från kunderna. Därtill har skribentens egna erfarenheter som logistikansvarig vid Ceesta Oy också utnyttjats. Personalen i företaget har från tidigare kunskaper inom logistik, men ytterligare anvisningar behövs för att möta de förväntningar och krav som de stora kunderna ställer. Handboken kommer att användas av uppdragsgivarens personal som arbetar med inköp, lager och kundtjänst. Handbok som arbetets resultat blev mycket bra och det betjänar effektivt målsättningar. Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Ceesta Oy:lle. Työn tarkoituksena on tuottaa käsikirja Ceesta Oy:n logistisen suorituskyvyn parantamiseksi, toisin sanoen kehittää toimituspalvelua asiakkaan suuntaan sekä luoda standardisoidut prosessit logistiikan hallitsemiseen. Käsikirjassa lukijaa ohjataan toimituspalveluelementtien kautta kohti tehostettua yritystoimintaa. Toimituspalvelulla tarkoitetaan mittausjärjestelmää, jolla toimittajan logistinen suorituskyky mitataan. Työ pohjautuu toimituspalvelun yhdeksään tärkeään elementtiin. Näillä elementeillä sekä toimittaja että asiakas voivat mitata toimittajan logistista suorituskykyä. Käsikirja itsessään sisältää ohjeet näiden elementtien tehokkaaseen hallintaan. Käsikirjan sisältö on kerätty laadullisella tutkimusmenetelmällä, joka on toteutettu puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Sisältöä on täydennetty muiden asiakkaiden olemassa olevien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi työssä on hyödynnetty kirjoittajan omaa kokemusta logistiikkavastaavana Ceesta Oy:ssä. Yhtiön henkilöstöllä on aiempaa logistiikkaosaamista, mutta he tarvitsevat lisäohjeita suurten asiakkaiden odotusten ja vaatimusten täyttämiseksi. Käsikirjaa käyttävät yrityksen henkilöstö, joka työskentelee ostojen, varastoinnin ja asiakaspalvelun parissa. Käsikirja opinnäytetyön lopputuloksena onnistui hyvin ja siitä tuli tehokas eritoten tavoitetta tarkastellessa.