Auton pyöräntuennan geometrian mittaaminen ja analysointi : SusProg 3D
Takalo, Mikael (2020)
Takalo, Mikael
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062819398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062819398
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan auton pyöräntuennan geometrian laskentaan ja simulointiin tarkoitettuihin ohjelmistoihin. Tutustumisen tuloksena tehdään kaksi PowerPoint-esitystä, joita voidaan käyttää hyödyksi auton rakenteita käsittelevillä Turun ammattikorkeakoulun opintojaksoilla.
Työssä käsitellään yleisellä tasolla auton mittaukseen liittyviä asioita. Tässä työssä sitä käsitellään ohjelman käytön kannalta oleellisin osin. Ohjelmistoa ei voida käyttää, mikäli sille ei ole syöttää mitään dataa. Näin ollen mittaaminen on olennainen osa ohjelman käyttöä. Työn tarkoitus on kuitenkin perehtyä ohjelmistoon, joten mittaamiseen perehdytään ohjelmistoon tutustumisen yhteydessä.
Ensimmäisen PowerPoint-esityksessä tutustutaan valitun laskentaohjelmiston käyttötarkoitukseen. Esityksessä kerrotaan ohjelmiston tarkoituksesta, kilpailijoista, sekä esitellään myös lyhyesti mittaamista. Vertailua kilpailijoihin tehdään hieman ominaisuuksien välillä. SusProg 3D on markkinoila olevista ohjelmistoista edullisin. Toisessa PowerPoint-esityksessä syvennytään ohjelman käyttöön.
Opinnäytetyön laajin osa käsittelee SusProg 3D -ohjelmiston toimintaa. Raportti tukee ja taustoittaa PowerPoint-materiaalia kuvailemalla laajasti ohjelman käyttön ja toiminnan periaatteita. Jokaisella pyöräntuentatyypille tietojen syöttö on hieman erilainen, mutta laskenta ja ohjelman konfigurointi toimii saman periaatteen mukaisesti. Lopuksi tehdään katsaus myös ohjelman tarjoamiin työkaluihin, joilla esimerkiksi helpotetaan pyöräntuennan geometrian uudelleensuunnittelua ja tarkastellaan painon dynaamista siirtymistä simuloiduissa ajotilanteissa. In the thesis the software for calculating and simulating the geometry of a vehicle's wheel support is introduced. As a result of the introduction, two PowerPoint presentations are made, which can be used for courses dealing with vehicle structures at the Turku University of Applied Sciences.
The work deals with issues related to vehicle measurement at a general level. In this work, measuring is dealt with in the essential parts for the use of the program. The software cannot be used if no data has been entered. Thus, measurement is an integral part of using the program. However, the purpose of the work is to get acquainted with the software, so the measurement is introduced in connection with getting acquainted with the software.
The first PowerPoint presentation introduces the purpose of the selected calculation software. The presentation is about the purpose of the software, the competitors, and it briefly introduces how to do measurements. A comparison to competitors is made between features. SusProg 3D is the cheapest program in this segment. The second PowerPoint presentation dives into the use of the program.
The part of the work dealing with the operation of software is the most extensive. This report provides a conprehensive overview of the use of the program and its operating principles. For each type of wheel support, the data entry is slightly different, but the operating principle and program configuration work is same. Finally, the tools provided by the program are also scratched the surface, which can be used, for example, to redefine the attachment points of the wheel support articulation points and consider the dynamic weight transfer in simulated driving situations.
Työssä käsitellään yleisellä tasolla auton mittaukseen liittyviä asioita. Tässä työssä sitä käsitellään ohjelman käytön kannalta oleellisin osin. Ohjelmistoa ei voida käyttää, mikäli sille ei ole syöttää mitään dataa. Näin ollen mittaaminen on olennainen osa ohjelman käyttöä. Työn tarkoitus on kuitenkin perehtyä ohjelmistoon, joten mittaamiseen perehdytään ohjelmistoon tutustumisen yhteydessä.
Ensimmäisen PowerPoint-esityksessä tutustutaan valitun laskentaohjelmiston käyttötarkoitukseen. Esityksessä kerrotaan ohjelmiston tarkoituksesta, kilpailijoista, sekä esitellään myös lyhyesti mittaamista. Vertailua kilpailijoihin tehdään hieman ominaisuuksien välillä. SusProg 3D on markkinoila olevista ohjelmistoista edullisin. Toisessa PowerPoint-esityksessä syvennytään ohjelman käyttöön.
Opinnäytetyön laajin osa käsittelee SusProg 3D -ohjelmiston toimintaa. Raportti tukee ja taustoittaa PowerPoint-materiaalia kuvailemalla laajasti ohjelman käyttön ja toiminnan periaatteita. Jokaisella pyöräntuentatyypille tietojen syöttö on hieman erilainen, mutta laskenta ja ohjelman konfigurointi toimii saman periaatteen mukaisesti. Lopuksi tehdään katsaus myös ohjelman tarjoamiin työkaluihin, joilla esimerkiksi helpotetaan pyöräntuennan geometrian uudelleensuunnittelua ja tarkastellaan painon dynaamista siirtymistä simuloiduissa ajotilanteissa.
The work deals with issues related to vehicle measurement at a general level. In this work, measuring is dealt with in the essential parts for the use of the program. The software cannot be used if no data has been entered. Thus, measurement is an integral part of using the program. However, the purpose of the work is to get acquainted with the software, so the measurement is introduced in connection with getting acquainted with the software.
The first PowerPoint presentation introduces the purpose of the selected calculation software. The presentation is about the purpose of the software, the competitors, and it briefly introduces how to do measurements. A comparison to competitors is made between features. SusProg 3D is the cheapest program in this segment. The second PowerPoint presentation dives into the use of the program.
The part of the work dealing with the operation of software is the most extensive. This report provides a conprehensive overview of the use of the program and its operating principles. For each type of wheel support, the data entry is slightly different, but the operating principle and program configuration work is same. Finally, the tools provided by the program are also scratched the surface, which can be used, for example, to redefine the attachment points of the wheel support articulation points and consider the dynamic weight transfer in simulated driving situations.