Instagram-markkinointisuunnitelma : Case: Intersport Jyväskylä Keskusta
Ollikainen, Minttu (2020)
Ollikainen, Minttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619382
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayritykselle toimiva ja käyttökelpoinen Instagram-markkinointisuunnitelma. Tehtävänä oli selvittää yrityksen liiketoiminnan tavoit- teet ja lähtötilanteeseen perustuvat analyysit toimivaa strategiaa varten. Tutkimuksen toi- meksiantajana oli urheiluvälineliike Intersport Jyväskylä Keskusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja dokumenteista löytyvä tieto. Teemahaastattelu toteutettiin Jyväsky- län Keskustan Intersportissa tammikuussa 2020. Haastateltavana oli Intersport Jkl Keskus- tan kauppias. Haastattelu nauhoitettiin puhelimella, jonka jälkeen aineisto litteroitiin. Do- kumentoituna tietona tutkimuksessa toimi Instagramista löytyvä data. Yksityiset Instagra- min kävijätiedot saatiin kauppiaalta kuvatiedostoina marraskuussa 2019 ja kaikille julkisesti näkyvät tiedot kerättiin tammikuussa 2020 kilpailija-analyysi taulukkoon. Tutkimuksen ana- lyysi toteutettiin teorialähtöisesti laadullisilla sekä määrällisillä keinoilla luokittelua hyö- dyntäen.
Lopputuloksena toimeksiantajayritykselle luotiin käyttökelpoinen Instagram-markkinointi- suunnitelma. Suunnitelma sisältää lähtötilanneanalyyseihin perustuvat strategiset keinot asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Instagram-markkinointisuunnitelma löytyy opin- näytetyön liitteistä.
Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajayritys pystyy toimimaan tavoitteellisesti ja muokkaamaan tarvittaessa toimintaa vastaamaan paremmin yrityksen tarpeita. Markki- nointisuunnitelmaa voitaisiin käyttää myös muiden sosiaalisen median kanavien markki- noinnin suunnittelussa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja dokumenteista löytyvä tieto. Teemahaastattelu toteutettiin Jyväsky- län Keskustan Intersportissa tammikuussa 2020. Haastateltavana oli Intersport Jkl Keskus- tan kauppias. Haastattelu nauhoitettiin puhelimella, jonka jälkeen aineisto litteroitiin. Do- kumentoituna tietona tutkimuksessa toimi Instagramista löytyvä data. Yksityiset Instagra- min kävijätiedot saatiin kauppiaalta kuvatiedostoina marraskuussa 2019 ja kaikille julkisesti näkyvät tiedot kerättiin tammikuussa 2020 kilpailija-analyysi taulukkoon. Tutkimuksen ana- lyysi toteutettiin teorialähtöisesti laadullisilla sekä määrällisillä keinoilla luokittelua hyö- dyntäen.
Lopputuloksena toimeksiantajayritykselle luotiin käyttökelpoinen Instagram-markkinointi- suunnitelma. Suunnitelma sisältää lähtötilanneanalyyseihin perustuvat strategiset keinot asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen. Instagram-markkinointisuunnitelma löytyy opin- näytetyön liitteistä.
Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantajayritys pystyy toimimaan tavoitteellisesti ja muokkaamaan tarvittaessa toimintaa vastaamaan paremmin yrityksen tarpeita. Markki- nointisuunnitelmaa voitaisiin käyttää myös muiden sosiaalisen median kanavien markki- noinnin suunnittelussa.