Keskisuomalaisen digitilauksensa peruuttaneiden asiakkuuden jatkaminen
Pirttinen, Veikko (2020)
Pirttinen, Veikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062419300
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Keskisuomalaisen digitilauksensa peruuttaneiden peruuttamisen
syitä ja sitä, kuinka heidät saataisiin kokeilemaan lehteä uudelleen. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Kesi-Suomen Media Oy, joka julkaisee Keski-Suomen maakuntalehti Keskisuomalaista. Tutkimuksessa keskityttiin KSML.fi-verkkotuotteeseen, jota tilaajan on mahdollista
käyttää verkossa tai sovelluksessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja se toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin entisille Keskisuomalaisen digilehden tilaajille ja vastaajia kertyi
297. Lista oli toimeksiantajan keräämästä rekisteristä ja kohderyhmä oli valittu noin kahdeksan kuukauden ajalta. Analyysi tehtiin tilastotieteen menetelmiä käyttäen ja tuloksia
havainnollistettiin taulukoilla.
Tutkimuksen perusteella KSML.fi-verkkotuote koettiin toimivaksi ja helppokäyttöiseksi.
Tyypillinen kyselyyn vastaaja oli yli 50-vuotias työssäkäyvä nainen tai mies. Vastaajat kokivat tuotteen liian kalliiksi ja sisällöltään tuote jakoi mielipiteitä. Vastaajat, jotka tilaavat jotakin toista digilehteä arvioivat KSML.fi:n sisällön huonoksi. Mieluisin tapa kokeilla lehteä
uudelleen oli esimerkiksi kolmen kuukauden edullisen kokeilujakson avulla. Maksaminen
lukemisen mukaan on alan uusi innovaatio, ja asiakkaat kokivat sen mielekkääksi tutustumistavaksi. Tutkimuksessa selvisi, että entisistä asiakkaista merkittävä osa ei ollut kohdannut yrityksen markkinointia tilauksensa lopettamisen jälkeen.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan tulisi muuttaa hinnoitteluaan kilpailukykyisemmäksi. Entisiä asiakkaita tulisi lähestyä aktiivisemmin uudelleen ja tarjota heille erilaisia tapoja tutustua lehteen uudestaan.
syitä ja sitä, kuinka heidät saataisiin kokeilemaan lehteä uudelleen. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Kesi-Suomen Media Oy, joka julkaisee Keski-Suomen maakuntalehti Keskisuomalaista. Tutkimuksessa keskityttiin KSML.fi-verkkotuotteeseen, jota tilaajan on mahdollista
käyttää verkossa tai sovelluksessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja se toteutettiin Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin entisille Keskisuomalaisen digilehden tilaajille ja vastaajia kertyi
297. Lista oli toimeksiantajan keräämästä rekisteristä ja kohderyhmä oli valittu noin kahdeksan kuukauden ajalta. Analyysi tehtiin tilastotieteen menetelmiä käyttäen ja tuloksia
havainnollistettiin taulukoilla.
Tutkimuksen perusteella KSML.fi-verkkotuote koettiin toimivaksi ja helppokäyttöiseksi.
Tyypillinen kyselyyn vastaaja oli yli 50-vuotias työssäkäyvä nainen tai mies. Vastaajat kokivat tuotteen liian kalliiksi ja sisällöltään tuote jakoi mielipiteitä. Vastaajat, jotka tilaavat jotakin toista digilehteä arvioivat KSML.fi:n sisällön huonoksi. Mieluisin tapa kokeilla lehteä
uudelleen oli esimerkiksi kolmen kuukauden edullisen kokeilujakson avulla. Maksaminen
lukemisen mukaan on alan uusi innovaatio, ja asiakkaat kokivat sen mielekkääksi tutustumistavaksi. Tutkimuksessa selvisi, että entisistä asiakkaista merkittävä osa ei ollut kohdannut yrityksen markkinointia tilauksensa lopettamisen jälkeen.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajan tulisi muuttaa hinnoitteluaan kilpailukykyisemmäksi. Entisiä asiakkaita tulisi lähestyä aktiivisemmin uudelleen ja tarjota heille erilaisia tapoja tutustua lehteen uudestaan.
