Talent sourcing -palveluprosessin nykytilan kartoittaminen yrityksessä Eilakaisla Oy
Nykänen, Viivi (2020)
Nykänen, Viivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062219210
Tiivistelmä
Eilakaisla Oy lanseerasi Talent sourcing -palvelun keväällä 2019 haastavien rekrytointien
tueksi. Talent sourcingin -palvelun avulla toimeksiantajan tarkoituksena oli tavoittaa passiivisia hakijoita erilaisista lähteistä, jotka koostuvat pääasiassa digitaalisista kanavista. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä kartoitus Eilakaislan Talent sourcing -palveluprosessin nykytilasta ja mallintaa tiedon pohjalta Talent sourcing Service blueprint -kaavio. Tämän lisäksi
tutkimuksessa selvitettiin, oliko löydettävissä kehityskohteita, joita parantamalla koko palveluprosessi paranisi.
Tutkimuksen viitekehys rakentui kahdesta osasta. Ensimmäinen käsitteli palveluprosessia
ja sen kehittämistä, ja toinen osa paneutui rekrytointiin ja lähemmin siihen mitä tarkoittaa
Talent sourcing. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, ja sen kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksessä Talent sourcingin parissa työskentelevät työntekijät. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla, teemahaastatteluilla ja olemassa olevia dokumentteja tutkimalla. Havainnointi suoritettiin seuraamalla Talent sourcingia tekevän henkilön työskentelyä, ja teemahaastattelun kohteina olivat kolme toimeksiantajayrityksessä työskentelevää henkilöstökonsulttia.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan Talent sourcing -palveluprosessi on kehittynyt
kuluneen vuoden aikana. Tutkimuksen mukaan palveluprosessista löytyi merkittäviä eroavaisuuksia dokumentaation ja nykykäytänteiden välillä, ja palveluprosessista voitiin erottaa
kahdeksan erillistä vaihetta. Palveluprosessin vastuuhenkilönä toimi henkilöstökonsultti,
mutta omistajana toimi Talent sourcing -tiimi, joka vastasi myös kehittämistyöstä. Palveluprosessin kehityskohteita voitiin havaita prosessin alkupäästä, keskivaiheita ja lopusta.
tueksi. Talent sourcingin -palvelun avulla toimeksiantajan tarkoituksena oli tavoittaa passiivisia hakijoita erilaisista lähteistä, jotka koostuvat pääasiassa digitaalisista kanavista. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä kartoitus Eilakaislan Talent sourcing -palveluprosessin nykytilasta ja mallintaa tiedon pohjalta Talent sourcing Service blueprint -kaavio. Tämän lisäksi
tutkimuksessa selvitettiin, oliko löydettävissä kehityskohteita, joita parantamalla koko palveluprosessi paranisi.
Tutkimuksen viitekehys rakentui kahdesta osasta. Ensimmäinen käsitteli palveluprosessia
ja sen kehittämistä, ja toinen osa paneutui rekrytointiin ja lähemmin siihen mitä tarkoittaa
Talent sourcing. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, ja sen kohderyhmä oli toimeksiantajayrityksessä Talent sourcingin parissa työskentelevät työntekijät. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla, teemahaastatteluilla ja olemassa olevia dokumentteja tutkimalla. Havainnointi suoritettiin seuraamalla Talent sourcingia tekevän henkilön työskentelyä, ja teemahaastattelun kohteina olivat kolme toimeksiantajayrityksessä työskentelevää henkilöstökonsulttia.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan Talent sourcing -palveluprosessi on kehittynyt
kuluneen vuoden aikana. Tutkimuksen mukaan palveluprosessista löytyi merkittäviä eroavaisuuksia dokumentaation ja nykykäytänteiden välillä, ja palveluprosessista voitiin erottaa
kahdeksan erillistä vaihetta. Palveluprosessin vastuuhenkilönä toimi henkilöstökonsultti,
mutta omistajana toimi Talent sourcing -tiimi, joka vastasi myös kehittämistyöstä. Palveluprosessin kehityskohteita voitiin havaita prosessin alkupäästä, keskivaiheita ja lopusta.