Talotekniikan opetuksen toteutus Loimaan ammatti- ja aikuisopistossa
Tevasaari, Jouko (2011)
Tevasaari, Jouko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714316
Tiivistelmä
Talotekniikka-alan koulutuksen uudelleen aloitus on noussut yhdeksi Loimaan ammatti- ja aikuisopiston keskeiseksi kehittämiskohteeksi kehittämisseminaareissa ja strategiapalavereissa. Koulutuksen toteutus täydentää talonrakentamisen yhden tärkeän osa-alueen puutteen organisaatiomme koulutustarjonnasta.
Työn tarkoituksena oli selvittää LVI-alan yritysten työvoima- ja koulutustarpeita sekä peruskoulun kahdeksasluokkalaisten toisen asteen koulutushalukkuutta Loimaan seutukunnan alueella. Lisäksi oli tarkoitus selvittää alueellisen ennakoinnin ja lähioppilaitosten vetovoiman vaikutuksia talotekniikka-alan koulutusten järjestämiseen. Tulosten perusteella päätetään organisaatiossamme: mitä ja kenelle talotekniikan koulutuksia tarjotaan, millä toteutustavoilla koulutuksia järjestetään sekä millä aikataululla koulutuksia toteutetaan.
Teoreettinen viitekehys muodostui oppilaitoksen toimintaympäristöstä, ammatillisesta ja talotekniikka-alan koulutuksesta, oppimiskäsityksistä sekä työssäoppimisesta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka aineistonhankinta suoritettiin kyselyn ja haastattelujen avulla.
Tutkimustulosten perusteella Loimaan ammatti- ja aikuisopistossa aloitetaan talotekniikan perustutkinnon putkiasentajan koulutus syksyllä 2012. Tämän lisäksi aloitetaan talotekniikka-alan ammattitutkintojen ja lyhytkurssien suunnittelu syksyllä 2011 työnantajahaastattelujen pohjalta laaditun LVI-alan työpaikkarekisterin avulla.
Työn tarkoituksena oli selvittää LVI-alan yritysten työvoima- ja koulutustarpeita sekä peruskoulun kahdeksasluokkalaisten toisen asteen koulutushalukkuutta Loimaan seutukunnan alueella. Lisäksi oli tarkoitus selvittää alueellisen ennakoinnin ja lähioppilaitosten vetovoiman vaikutuksia talotekniikka-alan koulutusten järjestämiseen. Tulosten perusteella päätetään organisaatiossamme: mitä ja kenelle talotekniikan koulutuksia tarjotaan, millä toteutustavoilla koulutuksia järjestetään sekä millä aikataululla koulutuksia toteutetaan.
Teoreettinen viitekehys muodostui oppilaitoksen toimintaympäristöstä, ammatillisesta ja talotekniikka-alan koulutuksesta, oppimiskäsityksistä sekä työssäoppimisesta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka aineistonhankinta suoritettiin kyselyn ja haastattelujen avulla.
Tutkimustulosten perusteella Loimaan ammatti- ja aikuisopistossa aloitetaan talotekniikan perustutkinnon putkiasentajan koulutus syksyllä 2012. Tämän lisäksi aloitetaan talotekniikka-alan ammattitutkintojen ja lyhytkurssien suunnittelu syksyllä 2011 työnantajahaastattelujen pohjalta laaditun LVI-alan työpaikkarekisterin avulla.