Kehystyspalvelu Nelilehti : liiketoiminnan kehittäminen
Lindström, Teppo (2020)
Lindström, Teppo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071019530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071019530
Tiivistelmä
Tämän työelämälähtöisen opinnäytetyön tarkoitus on kehittää kohdeyrityksen liiketoimintaa, laatia kilpailija-analyysi sekä tehdä asiakastyytyväisyystutkimus kohdeyrityksen asiakkaille. Opinnäytetyön kohdeyritys on Kehystyspalvelu Nelilehti, joka toimii taidekehystysalalla Turun markkina-alueella. Opinnäytetyön kirjoittaminen aloitettiin kesäkuussa 2018 yrityksen muutettua uusiin toimitiloihin. Opinnäytetyön päämääränä oli kerätä uutta tietoa ja laatia toimenpiteitä kohdeyrityksen toiminnan tehostamiseksi. Tutkimuksen avulla määritettiin asiakassegmentit sekä kehitettiin yrityksen palvelutarjontaa ja markkinointitavoitteita. Analyysin avulla pyrittiin selvittämään toimeksiantajan asemaa tämänhetkisillä markkinoilla kilpailijoihin nähden. Kaikki kilpailijat olivat Turun markkina-alueella toimivia saman toimialan yrityksiä. Aineistona käytettiin erityisesti yritysten internetsivustoja, Fonectan Finder.fi -palvelua sekä Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteristä saatuja tietoja. Opinnäytetyön tehtävänä oli päivittää yrityksen liiketoimintamallia, jotta toiminta Turun markkina-alueella olisi kannattavaa myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa tehdyn analyysin avulla saatiin selville, että kohdeyrityksen asema kilpailijoihin nähden on tällä hetkellä vakaa. Kohdeyritys voi säilyttää asemansa markkinoilla, mutta yritys kaipaa muutoksia strategian ja markkinoinnin käytännön suhteen. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kenttätutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Lähtötilanteet kartoitukseksi tehtiin ensin SWOT- ja kilpailija-analyysi. Asiakaskyselylomake laadittiin näistä saatujen tulosten pohjalta. Asiakaskyselylomake annettiin yleensä suoraan asiakkaalle henkilökohtaisen tapaamisen yhteydessä. Osa asiakkaista vastasi kyselyyn sähköpostin välityksellä. Kyselyyn vastasi lopulta 70 % kyselylomakkeen saaneista.
Suurin osa saaduista asiakaspalautteista oli positiivisia. Tutkimuksen kautta kerätty tieto oli tarpeellista ja auttoi näin saavuttamaan tutkimukselle annetut tavoitteet. Otanta oli tarpeeksi suuri suhteutettuna toimialan pieneen kokoon ja arviointeja voitiin näin ollen pitää tältä osin luotettavina. Kehittämistehtävän validiteetin takaamiseksi tutkimuksessa käytettiin kahta eri menetelmää, kohderyhmä valittiin huolella ja kysymykset pyrittiin rakentamaan mahdollisimman hyvin asiakkaille sopiviksi. Tutkimus toteutettiin sille ennakkoon suunniteltuna ajankohtana ja tulokset analysoitiin tämän jälkeen huolellisesti. The purpose of this work-based thesis is to develop the target company's business, prepare a competitor analysis and conduct a customer satisfaction survey for the target company's customers. The target company of the thesis is Kehystyspalvelu Nelilehti, which operates in the art framing sector in the Turku market area. The writing of the thesis started in June 2018 after the company moved to new premises. The aim of the thesis was to gather new information and develop measures to make the target company more efficient. The study was used to define customer segments and to develop the company's service offering and marketing objectives. The aim of the analysis was to determine the position of the principal in the current market in relation to competitors. All competitors were companies operating in the Turku market area in the same industry. The material used was in particular the companies' websites, Fonecta's Finder.fi service and information obtained from the Trade Register of the National Board of Patents and Registration. The task of the thesis was to update the company's business model so that operations in the Turku market area would be profitable also in the future.
The task of the thesis was to update the company's business model so that operations in the Turku market area would be profitable also in the future. The thesis research was carried out as a field study. Quantitative and qualitative methods were used as data collection methods. At the starting point the SWOT- and competitor analysis were made. The questionnaire for the customers was prepared on the basis of the results from SWOTand competitor analysis. The customer questionnaire was usually given directly to the customer in connection with a personal meeting. Some customers answered the questionnaire via e-mail. The questionnaire was finally answered by 70% of the customers.
Most of the customer feedback received was positive. The information gathered through the study was necessary and helped to achieve the goal given to the study. The sample was large enough in relation to the small size of the industry and the assessments could therefore be considered reliable in this respect. To ensure the validity of the development task, two different methods were used in the study and the target group was carefully selected and the questions were designed to be as suitable as possible for the customers. The study was carried out at a pre-planned time and after that the results were carefully analyzed.
Tutkimuksessa tehdyn analyysin avulla saatiin selville, että kohdeyrityksen asema kilpailijoihin nähden on tällä hetkellä vakaa. Kohdeyritys voi säilyttää asemansa markkinoilla, mutta yritys kaipaa muutoksia strategian ja markkinoinnin käytännön suhteen. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kenttätutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Lähtötilanteet kartoitukseksi tehtiin ensin SWOT- ja kilpailija-analyysi. Asiakaskyselylomake laadittiin näistä saatujen tulosten pohjalta. Asiakaskyselylomake annettiin yleensä suoraan asiakkaalle henkilökohtaisen tapaamisen yhteydessä. Osa asiakkaista vastasi kyselyyn sähköpostin välityksellä. Kyselyyn vastasi lopulta 70 % kyselylomakkeen saaneista.
Suurin osa saaduista asiakaspalautteista oli positiivisia. Tutkimuksen kautta kerätty tieto oli tarpeellista ja auttoi näin saavuttamaan tutkimukselle annetut tavoitteet. Otanta oli tarpeeksi suuri suhteutettuna toimialan pieneen kokoon ja arviointeja voitiin näin ollen pitää tältä osin luotettavina. Kehittämistehtävän validiteetin takaamiseksi tutkimuksessa käytettiin kahta eri menetelmää, kohderyhmä valittiin huolella ja kysymykset pyrittiin rakentamaan mahdollisimman hyvin asiakkaille sopiviksi. Tutkimus toteutettiin sille ennakkoon suunniteltuna ajankohtana ja tulokset analysoitiin tämän jälkeen huolellisesti.
The task of the thesis was to update the company's business model so that operations in the Turku market area would be profitable also in the future. The thesis research was carried out as a field study. Quantitative and qualitative methods were used as data collection methods. At the starting point the SWOT- and competitor analysis were made. The questionnaire for the customers was prepared on the basis of the results from SWOTand competitor analysis. The customer questionnaire was usually given directly to the customer in connection with a personal meeting. Some customers answered the questionnaire via e-mail. The questionnaire was finally answered by 70% of the customers.
Most of the customer feedback received was positive. The information gathered through the study was necessary and helped to achieve the goal given to the study. The sample was large enough in relation to the small size of the industry and the assessments could therefore be considered reliable in this respect. To ensure the validity of the development task, two different methods were used in the study and the target group was carefully selected and the questions were designed to be as suitable as possible for the customers. The study was carried out at a pre-planned time and after that the results were carefully analyzed.