Laivan palosammutusjärjestelmän käyttöönoton aikaistaminen
Forsman, Tino (2020)
Forsman, Tino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072019581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072019581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten laivan oma sprinklerisammutusjärjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön jo aikaisessa rakennusvaiheessa Meyer Turku Oy laivanrakennustelakalla. Sprinkleri on laivassa oleva vesisammutusjärjestelmä, jota käytetään valmiissa laivassa tulipalotilanteissa palon sammuttamiseen. Sprinklerin käyttö laivan rakennusaikana lisää paloturvallisuutta myös aluksen koonti ja varusteluvaiheessa.
Lisäksi työssä selvitetään mitä ongelmia järjestelmän käyttöönoton kanssa on nykyään, mitä ongelmia aikaistaminen mahdollisesti voi aiheuttaa ja miksi käyttöönottoa halutaan aikaistaa. Työssä käydään myös läpi korkeapainesprinklerin ominaisuuksia, sen asennukseen liittyviä asioita sekä pääkomponentteja. Tekstissä esitetään myös Turun telakan toimintatapoja tulipalotilanteessa ja kerrotaan muista sammutusvälineistä, joita laivassa käytetään rakennusaikana.
Yksi suurimmista ongelmista sprinklerin käyttöönoton aikaistamisen kannalta on sammutusnesteen mahdollinen jäätyminen kylmien sääolosuhteden vuoksi. Ongelma on kuitenkin ratkaistavissa jäätymisenestoaineiden avulla tai lämmitettyjen komponenttien avulla. The aim of this study is to consider how the ship’s water mist fire extinguishing system commissioning could be accomplished earlier at the construction phase at Meyer Turku Oy shipyard. Water mist system is fire extinguishing system which is used to extinguish a fire in a finished ship. By using water mist system at early ship construction phase, it will increase fire safety during ship assembly and outfitting phase.
The text also states what problem’s there are nowadays with system commissioning, what problems it can bring by advancing the commissioning and why the commissioning need to be advanced. The text also goes through water mist system features, installation and main components. Also Turku shipyard’s way of acting in the event of fire and other fire extinguishing equipment which are used on construction phase are presented.
One of the biggest problems in advancing the commissioning of a sprinkler is that there is a possibility that the extinguishing fluid will freeze due to cold weather conditions. However, the problem can be solved with antifreeze liquids or with heated components.
Lisäksi työssä selvitetään mitä ongelmia järjestelmän käyttöönoton kanssa on nykyään, mitä ongelmia aikaistaminen mahdollisesti voi aiheuttaa ja miksi käyttöönottoa halutaan aikaistaa. Työssä käydään myös läpi korkeapainesprinklerin ominaisuuksia, sen asennukseen liittyviä asioita sekä pääkomponentteja. Tekstissä esitetään myös Turun telakan toimintatapoja tulipalotilanteessa ja kerrotaan muista sammutusvälineistä, joita laivassa käytetään rakennusaikana.
Yksi suurimmista ongelmista sprinklerin käyttöönoton aikaistamisen kannalta on sammutusnesteen mahdollinen jäätyminen kylmien sääolosuhteden vuoksi. Ongelma on kuitenkin ratkaistavissa jäätymisenestoaineiden avulla tai lämmitettyjen komponenttien avulla.
The text also states what problem’s there are nowadays with system commissioning, what problems it can bring by advancing the commissioning and why the commissioning need to be advanced. The text also goes through water mist system features, installation and main components. Also Turku shipyard’s way of acting in the event of fire and other fire extinguishing equipment which are used on construction phase are presented.
One of the biggest problems in advancing the commissioning of a sprinkler is that there is a possibility that the extinguishing fluid will freeze due to cold weather conditions. However, the problem can be solved with antifreeze liquids or with heated components.