Occupational stress and its effects on knowledge workers’ job performance
Koivusalo, Samuli (2020)
Koivusalo, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071419552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020071419552
Tiivistelmä
Työstressi on kohtalaisen hyvin ymmärretty ilmiö sen kaikkine haittapuolineen. Tutkimukset ovat
osoittaneet, että työstressillä on negatiivisia vaikutuksia työntekijöiden työn suorittamiseen. Tämä
tutkimus pyrki ymmärtämään ja tunnistamaan mitä vaikutuksia työstressillä on tietotyöntekijöiden
työn suorittamiseen ja mitä olisi mahdollista tehdä työstressin lieventämiseksi. Tämän tutkimuksen
kontekstissa työn suorittaminen määriteltiin kaikkina niinä suoraan tai epäsuorasti organisaation
tavoitteiden saavuttamiseen vaikuttavina aktiviteetteinä, jotka tietotyöntekijä suorittaa työpäivänsä
aikana.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus suoritettiin tarkoilla kriteereillä ja valitut tutkimukset analysoitiin
temaattisella analyysillä. Temaattisen analyysin tulokset näyttivät, että työstressillä on kaksi merkittävää negatiivista vaikutusta tietotyöntekijöiden työn suorittamiseen. Ensimmäinen negatiivinen
vaikutus työstressillä osoittautui olevan tuottavuuden ja tehokkuuden heikentyminen. Toinen negatiivinen vaikutus työstressillä osoittautui olevan työhyvinvoinnin heikentyminen, joka puolestaan
heikentää epäsuorasti työtehokkuutta. Tulokset myös viittaavat, että työstressiä voidaan lieventää
parantamalla työkulttuuria, harjoittamalla henkilökohtaista vastuuta sekä esimiesten ja organisaatioiden interventioilla.
Tulokset osoittavat, että työstressillä on haitallisia vaikutuksia tietotyöntekijöiden työn suorittamiseen. Tämän lisäksi tulokset osoittavat, että työstressin haitallisia vaikutuksia voidaan lieventää ja
kontrolloida usealla eri keinolla mutta pääasiassa parantamalla organisaatioiden kulttuuria. Toisenlaisia tapoja työstressin lieventämiseen ovat esimiesten ja organisaatioiden interventiot, joita ovat
esimerkiksi urasuunnittelu ja neuvonta. Henkilökohtaisella vastuulla näyttää myös olevan tärkeä
merkitys. Henkilökohtainen vastuu viittasi itsensä johtamisen taitoihin. Tämän lisäksi, stressinhallintataitojen hallussapito osoittautui olevan hyvin hyödyllinen työstressin lieventämiseen tietotyöntekijänä.
osoittaneet, että työstressillä on negatiivisia vaikutuksia työntekijöiden työn suorittamiseen. Tämä
tutkimus pyrki ymmärtämään ja tunnistamaan mitä vaikutuksia työstressillä on tietotyöntekijöiden
työn suorittamiseen ja mitä olisi mahdollista tehdä työstressin lieventämiseksi. Tämän tutkimuksen
kontekstissa työn suorittaminen määriteltiin kaikkina niinä suoraan tai epäsuorasti organisaation
tavoitteiden saavuttamiseen vaikuttavina aktiviteetteinä, jotka tietotyöntekijä suorittaa työpäivänsä
aikana.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus suoritettiin tarkoilla kriteereillä ja valitut tutkimukset analysoitiin
temaattisella analyysillä. Temaattisen analyysin tulokset näyttivät, että työstressillä on kaksi merkittävää negatiivista vaikutusta tietotyöntekijöiden työn suorittamiseen. Ensimmäinen negatiivinen
vaikutus työstressillä osoittautui olevan tuottavuuden ja tehokkuuden heikentyminen. Toinen negatiivinen vaikutus työstressillä osoittautui olevan työhyvinvoinnin heikentyminen, joka puolestaan
heikentää epäsuorasti työtehokkuutta. Tulokset myös viittaavat, että työstressiä voidaan lieventää
parantamalla työkulttuuria, harjoittamalla henkilökohtaista vastuuta sekä esimiesten ja organisaatioiden interventioilla.
Tulokset osoittavat, että työstressillä on haitallisia vaikutuksia tietotyöntekijöiden työn suorittamiseen. Tämän lisäksi tulokset osoittavat, että työstressin haitallisia vaikutuksia voidaan lieventää ja
kontrolloida usealla eri keinolla mutta pääasiassa parantamalla organisaatioiden kulttuuria. Toisenlaisia tapoja työstressin lieventämiseen ovat esimiesten ja organisaatioiden interventiot, joita ovat
esimerkiksi urasuunnittelu ja neuvonta. Henkilökohtaisella vastuulla näyttää myös olevan tärkeä
merkitys. Henkilökohtainen vastuu viittasi itsensä johtamisen taitoihin. Tämän lisäksi, stressinhallintataitojen hallussapito osoittautui olevan hyvin hyödyllinen työstressin lieventämiseen tietotyöntekijänä.