”Ruokaa vai roskaa” : Mitä John Smith Rock Festivaaleilla halutaan syödä?
Launonen, Miia (2020)
Launonen, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070719512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070719512
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä asiakkaat haluavat syödä John Smith Rock Festivaaleilla vuonna 2020. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät ovat asiakkaille tärkeimpiä heidän ruokaillessaan kyseisessä tapahtumassa ja missä tapahtuman ruokapaikoista he mieluiten ruokailisivat.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka suunnattiin kohderyhmälle. Vastauksia saatiin 342 eli riittävästi tutkimuksen luotettavuuden kannalta. Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelman avulla ja Webropolista saatujen raporttien perusteella. Avoimissa kysymyksissä käytettiin kvalitatiivista analysointimenetelmää.
Tulokset kertoivat asiakkaiden haluavan syödä kyseisillä festivaaleilla punaista ja vaaleaa lihaa ja ns. roskaruokaa. Tekijät, jotka vaikuttivat positiivisesti ruokailuun, olivat maku, monipuolisuus, laatu, nopea palvelu, ruokapaikan siisteys ja tuote, joka on helposti syötävissä.
Tutkimustulosten mukaan rock festivaaleille tullaan nauttimaan musiikista ja ruoasta, eivätkä ruoan ympäristövaikutukset tai ruokatrendit vaikuta ostopäätökseen. Jatkotutkimusta olisi tarpeellista tehdä eri tyylilajien vaikutuksesta ruokamieltymyksiin sekä tutkia asiakkaiden palvelukokemusta ruokapalveluiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu suoritettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka suunnattiin kohderyhmälle. Vastauksia saatiin 342 eli riittävästi tutkimuksen luotettavuuden kannalta. Aineisto käsiteltiin SPSS-ohjelman avulla ja Webropolista saatujen raporttien perusteella. Avoimissa kysymyksissä käytettiin kvalitatiivista analysointimenetelmää.
Tulokset kertoivat asiakkaiden haluavan syödä kyseisillä festivaaleilla punaista ja vaaleaa lihaa ja ns. roskaruokaa. Tekijät, jotka vaikuttivat positiivisesti ruokailuun, olivat maku, monipuolisuus, laatu, nopea palvelu, ruokapaikan siisteys ja tuote, joka on helposti syötävissä.
Tutkimustulosten mukaan rock festivaaleille tullaan nauttimaan musiikista ja ruoasta, eivätkä ruoan ympäristövaikutukset tai ruokatrendit vaikuta ostopäätökseen. Jatkotutkimusta olisi tarpeellista tehdä eri tyylilajien vaikutuksesta ruokamieltymyksiin sekä tutkia asiakkaiden palvelukokemusta ruokapalveluiden näkökulmasta.