Monta mielikuvaa. Suomalaisten verkkokeskustelua terveellisestä ruoasta
Hakonen, Kaie (2020)
Hakonen, Kaie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070119464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070119464
Tiivistelmä
Sen lisäksi, että nykypäivänä markkinoilla on tarjolla ruokaa moneen makuun, on reilusti erilaista tietoa ja näkökulmia siitä, millainen ruoka on terveellistä. Tavoitteena oli ymmärtää ”tavallisten” suomalaisten käsitystä terveellisestä ruoasta ja selvittää terveellisen ruokakäyttäytymisen motiiveja. Kun osataan puhua kuluttajan kanssa ikään kuin ”samaa kieltä”, viestiä on jatkossa helpompi viedä perille.
Tutkimus toteutettiin laadullisena mediatutkimuksena. Aineistona käytettiin suomalaisten verkkokeskusteluja ja annoskuvia terveellisestä ruoasta. Aineistoa analysoitiin selvittämällä, mitkä terveelliseen ruokaan liittyvät asiat nousivat sosiaalisessa mediassa ihmisten keskusteluihin, miltä näyttivät terveellisinä pidetyt annoskuvat ja millaisia terveysvaikutuksia ruoalla haettiin.
Tulokset osoittivat, että käsitys ja mielipiteet terveellisestä ruoasta ovat hyvin moninaiset ja saattavat erota toisistaan paljonkin. Eniten terveysvaikutuksia haettiin ylipainoon liittyviin ongelmiin. Terveellisestä ruoasta puhuessa keskityttiin tiukasti yksittäisiin ruoka-aineisiin tai ruokaryhmiin. Joillekin terveellinen ruoka tarkoitti tietyn ruokavalion noudattamista. Kommentit ja annokset osoittivat selkeästi, että suurimmalla osalla huomio keskittyi yksittäisiin pieniin osa-alueisiin ja kokonaisuus unohtui. Myöskään ihmisten yksilöllisyyttä tai muita elintapoja ei juuri huomioitu. Tutkimuksesta ei löytynyt yhtä selkeätä vastausta siihen, mitä on suomalaisten mielestä terveellinen ruoka.
Tutkimus osoitti, että aihe on suomalaisille tärkeä. Niin poliittisten päättäjien, ruoan tuottajien ja markkinoijien kuin myös sosiaalisen median vaikuttajien olisi syytä tehdä enemmän yhteistyötä ja jatkaa näin kuluttajien kanssa ”yhteisen kielen” kehittämistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena mediatutkimuksena. Aineistona käytettiin suomalaisten verkkokeskusteluja ja annoskuvia terveellisestä ruoasta. Aineistoa analysoitiin selvittämällä, mitkä terveelliseen ruokaan liittyvät asiat nousivat sosiaalisessa mediassa ihmisten keskusteluihin, miltä näyttivät terveellisinä pidetyt annoskuvat ja millaisia terveysvaikutuksia ruoalla haettiin.
Tulokset osoittivat, että käsitys ja mielipiteet terveellisestä ruoasta ovat hyvin moninaiset ja saattavat erota toisistaan paljonkin. Eniten terveysvaikutuksia haettiin ylipainoon liittyviin ongelmiin. Terveellisestä ruoasta puhuessa keskityttiin tiukasti yksittäisiin ruoka-aineisiin tai ruokaryhmiin. Joillekin terveellinen ruoka tarkoitti tietyn ruokavalion noudattamista. Kommentit ja annokset osoittivat selkeästi, että suurimmalla osalla huomio keskittyi yksittäisiin pieniin osa-alueisiin ja kokonaisuus unohtui. Myöskään ihmisten yksilöllisyyttä tai muita elintapoja ei juuri huomioitu. Tutkimuksesta ei löytynyt yhtä selkeätä vastausta siihen, mitä on suomalaisten mielestä terveellinen ruoka.
Tutkimus osoitti, että aihe on suomalaisille tärkeä. Niin poliittisten päättäjien, ruoan tuottajien ja markkinoijien kuin myös sosiaalisen median vaikuttajien olisi syytä tehdä enemmän yhteistyötä ja jatkaa näin kuluttajien kanssa ”yhteisen kielen” kehittämistä.