Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tunne- ja kaveritaidot: Kiusaamisen ehkäisyn näkökulma

Koponen, Anni; Pieninkeroinen, Tiina (2019)

 
Avaa tiedosto
koponen_anni_pieninkeroinen_tiina.pdf (1.303Mt)
Lataukset: 


Koponen, Anni
Pieninkeroinen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020073019626
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tavoitteena oli antaa päiväkodille työkaluja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn tunne- ja kaveritaitoja vahvistamalla. Opinnäytetyön toiminnallinen osa sisältää pienryhmätuokioita, jotka toteutettiin 5-vuotiaiden lasten kanssa. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului kvantitatiivinen osuus, jonka tavoitteena oli kartoittaa Kotkan kaupungin varhaiskasvatuksen ammattilaisten käytössä olevia menetelmiä kaveritaitojen vahvistamiseen. Kartoitus toteutettiin Webropol-kyselynä.

Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osa on kvalitatiivinen. Toiminnallisten tuokioiden analysointimenettelemäksi valikoitui osallistuva havainnointi. Opinnäytetyössä esitellään toiminnallisten tuokioiden suunnitelmat, toteutus, tuokioiden arvioinnit sekä tuokioiden johtopäätökset. Työhön kerättiin teoriatietoa varhaiskasvatuksesta, tunnetaidoista, kaveritaidoista, kiusaamisesta sekä sen ehkäisystä varhaiskasvatuksessa. Webropol-kyselyn osalta opinnäytetyö on kvantitatiivinen. Webropol-kyselyn aineiston keräämiseen käytettiin strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua.

Webropol-kyselyyn vastasi yhteensä 38 henkilöä ja vastausten perusteella koottiin lista kaveritaitoja vahvistavista menetelmistä. Eniten käytössä olevat työkalut ovat Lapsen mieli -materiaali, keskustelut lasten kanssa sekä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kaveritaitokortit. Toimintatuokiot toteutettiin yhdessä Kotkan kaupungin päiväkodeista. Tuokioita oli yhteensä neljä ja kullekin kerralle osallistui 3-5 lasta. Tuokiossa valmistuneet materiaalit päiväkoti sai käytettäväkseen. Tuokioiden perusteella voidaan todeta, että esimerkiksi tunnekivet auttoivat lapsia ymmärtämään tunteiden näyttämisen merkitystä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste