Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hevosavusteisten palveluiden liiketoimintamalli ja kannattavuus: Tilamallitarkastelu

Peuha, Kaisa (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Kaisa Peuha.pdf (1.596Mt)
Lataukset: 


Peuha, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020070819520
Tiivistelmä
Hevostalous on tärkeä osa maaseutuelinkeinoja. Se työllistää vuosittain suoraan noin 15 000 henkeä pääosin raviurheilun, siitostoiminnan ja ratsastustoiminnan parissa. Perinteisten alojen rinnalle on lähivuosina tullut hevosavusteiset palvelut, joilla tarkoitetaan hevosen biomekaniikan ja lajityypillisyyden hyödyntämistä erilaisissa kuntoutus- ja hyvinvointipalveluissa.
Hevostalouden kannattavuutta on tutkittu jonkin verran, mutta hevosavusteisten palveluiden kannattavuudesta ja liiketoimintamalleista on saatavilla vielä suhteellisen vähän tietoa. Tavoitteena oli selvittää, millainen on hevosavusteisten palveluiden liiketoimintamalli ja mitkä asiat vaikuttavat sen kannattavuuteen.
Liiketoimintamalli muodostettiin hyödyntämällä Business Model Canvas -työkalua, jonka avulla haastateltiin kolme hevosavusteisten palveluiden tuottajaa. Haastattelujen pohjalta rakennettiin tilamallitarkastelua käyttäen kolmea kuvitteellista esimerkkitilaa hevosavusteisten palveluiden tuottajista. Kannattavuus laskettiin tuloslaskelmakehikon avulla.
Hevosavusteiset palvelut osoittautuivat tutkimuksessa yhtä tilaa lukuun ottamatta kannattaviksi. Suurin kustannus syntyi yrittäjien palkoista, jotka olivat noin 52 – 56 % koko toiminnan kustannuksista. Tutkimus osoitti, että hevosavusteisten palveluiden liiketoimintamallissa arvolupaus palvelun käyttäjälle ja palvelun maksajalle on muotoiltava erilaiseksi epäsuoran ansaintalogiikan vuoksi. Palveluiden tunnettuuden eteen joudutaan tekemään koko alaa koskevaa markkinointityötä. Oikeiden kanavien valinta sekä maksajan kanssa luotavat ostopalvelusopimukset ovat keskeisessä roolissa kannattavuuden parantamisessa. Myös kustannusten arvioinnilla ja sitä kautta oikeanlaisella hinnoittelulla on tärkeä rooli hevosavusteisten palveluiden liiketoiminnallisessa kehittämisessä.
 
Horse management is an important segment of rural business. It directly employs approximately 15 000 people, primarily in harness racing, breeding and equestrianism. In the recent years, the more traditional fields of horse management have been accompanied by horse-assisted services that refer to utilizing horse’s biomechanics and species-specific behaviour in different activities that aim for rehabilitation or enhancing one’s well-being.
The profitability of horse management has been researched but there is little information about the profitability and business models related to horse-assisted services. The objective was to find a business model for horse-assisted services and to determine which factors affect the profitability.
The business model was created by utilizing Business Model Canvas tool. The tool was used to interview three professionals who work in horse-assisted activities. Three fictional example farms of professionals producing horse-assisted services were created using the content of the interviews and utilizing a contribution margin model. The profitability was determined using income statement frame.
The study revealed that most horse-assisted services excluding one example farm were profitable. The largest costs were entrepreneurs’ wages, which covered approximately 52 – 56% of all expenses. The study also showed that in the created business model the definition of the service value creation is different between the service provider and payer of the service. In order to get awareness for one’s services one, must do marketing concerning the whole field. Essential factors in improving profitability are choosing the right channels and the agreements of outsourced services made with the payer. In addition, a cost estimation that helps to determine the right pricing is an important factor in operationa development of horse-assisted activities.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste