Todellisuuden 3D-mallintaminen videopeliin
Mäkipää, Sebastian (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081119713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081119713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 3D-mallinnusta ja sen käyttämistä tehdessä 3D-malleja todellisen maailman objekteista. Työl-lä haluttiin myös selvittää, minkälaisia asioita tulee ottaa huomioon, kun halutaan suunnitella käyttäjille mieluinen videopeliympäristö sekä skeittipuisto. Tutkittavat asiat valittiin niiden ajankohtaisuuden ja työ-elämälähtöisyyden vuoksi sekä kirjoittajan kiinnostuksesta oppia ai-heista lisää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleistä tietoa 3D-mallinnuksesta ja todellisen maailman mallintamisesta, videopeliympä-ristön ja skeittipuiston suunnittelusta sekä työssä käytettävistä työka-luista ja ohjelmista. Tietoperustassa käytetyiksi lähteiksi pyrittiin valit-semaan mahdollisimman uusia ja asiantuntevia lähteitä. Käytän-nönosuudessa tehtiin todellisesta skeittipuistosta 3D-mallinnettu ver-sio Fusion 360 -mallinnusohjelmalla, joka muutettiin videopeliympäris-töksi käyttäen Unity-pelimoottoria. Luotu ympäristö siirrettiin Skater XL -videopeliin, minkä jälkeen sitä testattiin toimivuuden kannalta. Skeit-tipuistosta suunniteltiin vielä uusi versio, jossa hyödynnettiin teoria-osuuden oppeja ja testauksesta saatuja huomioita.
Opinnäytetyö on yhtenäinen kokonaisuus, joka yhdistää teorian ja käy-tännön toisiinsa. Sen aikana luodut 3D-mallit ja peliympäristöt onnis-tuivat suhteellisen hyvin, mutta työssä ilmenneet ongelmat etenkin Unityn kanssa vaikuttivat merkittävästi lopputulokseen. Jokaiseen työn tutkimuskysymykseen saatiin vastattua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleistä tietoa 3D-mallinnuksesta ja todellisen maailman mallintamisesta, videopeliympä-ristön ja skeittipuiston suunnittelusta sekä työssä käytettävistä työka-luista ja ohjelmista. Tietoperustassa käytetyiksi lähteiksi pyrittiin valit-semaan mahdollisimman uusia ja asiantuntevia lähteitä. Käytän-nönosuudessa tehtiin todellisesta skeittipuistosta 3D-mallinnettu ver-sio Fusion 360 -mallinnusohjelmalla, joka muutettiin videopeliympäris-töksi käyttäen Unity-pelimoottoria. Luotu ympäristö siirrettiin Skater XL -videopeliin, minkä jälkeen sitä testattiin toimivuuden kannalta. Skeit-tipuistosta suunniteltiin vielä uusi versio, jossa hyödynnettiin teoria-osuuden oppeja ja testauksesta saatuja huomioita.
Opinnäytetyö on yhtenäinen kokonaisuus, joka yhdistää teorian ja käy-tännön toisiinsa. Sen aikana luodut 3D-mallit ja peliympäristöt onnis-tuivat suhteellisen hyvin, mutta työssä ilmenneet ongelmat etenkin Unityn kanssa vaikuttivat merkittävästi lopputulokseen. Jokaiseen työn tutkimuskysymykseen saatiin vastattua.