Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Todellisuuden 3D-mallintaminen videopeliin

Mäkipää, Sebastian (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (869.3Kt)
Lataukset: 


Mäkipää, Sebastian
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081119713
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia 3D-mallinnusta ja sen käyttämistä tehdessä 3D-malleja todellisen maailman objekteista. Työl-lä haluttiin myös selvittää, minkälaisia asioita tulee ottaa huomioon, kun halutaan suunnitella käyttäjille mieluinen videopeliympäristö sekä skeittipuisto. Tutkittavat asiat valittiin niiden ajankohtaisuuden ja työ-elämälähtöisyyden vuoksi sekä kirjoittajan kiinnostuksesta oppia ai-heista lisää.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yleistä tietoa 3D-mallinnuksesta ja todellisen maailman mallintamisesta, videopeliympä-ristön ja skeittipuiston suunnittelusta sekä työssä käytettävistä työka-luista ja ohjelmista. Tietoperustassa käytetyiksi lähteiksi pyrittiin valit-semaan mahdollisimman uusia ja asiantuntevia lähteitä. Käytän-nönosuudessa tehtiin todellisesta skeittipuistosta 3D-mallinnettu ver-sio Fusion 360 -mallinnusohjelmalla, joka muutettiin videopeliympäris-töksi käyttäen Unity-pelimoottoria. Luotu ympäristö siirrettiin Skater XL -videopeliin, minkä jälkeen sitä testattiin toimivuuden kannalta. Skeit-tipuistosta suunniteltiin vielä uusi versio, jossa hyödynnettiin teoria-osuuden oppeja ja testauksesta saatuja huomioita.

Opinnäytetyö on yhtenäinen kokonaisuus, joka yhdistää teorian ja käy-tännön toisiinsa. Sen aikana luodut 3D-mallit ja peliympäristöt onnis-tuivat suhteellisen hyvin, mutta työssä ilmenneet ongelmat etenkin Unityn kanssa vaikuttivat merkittävästi lopputulokseen. Jokaiseen työn tutkimuskysymykseen saatiin vastattua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste