Lanseeraussuunnitelma engagement-markkinoinnin näkökulmasta, case: OmaTaloni
Viherväs, Juha (2011)
Viherväs, Juha
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814337
Tiivistelmä
Onnistuneessa lanseeraussuunnitelmassa suunnitellaan uuden tuotteen tai palvelun markkinoille tulo ja lopulta määritellään toimenpiteet, joiden pohjalta voidaan seurata toteutuksen onnistumista. Yritykselle lanseeraussuunnitelma on tärkeä työkalu, jonka avulla täsmennetään muun muassa tuotteen tai palvelun kohderyhmiä, erilaisia kilpailukeinoja sekä lanseerauksen aikataulutusta. Engagement-markkinoinnissa markkinointitoimenpiteet suunnitellaan alusta lähtien kohderyhmän tarpeet huomioiden. Tämän tarkoituksena on varmistaa, että lanseerattava tuote myös vastaa markkinoilla olevaan kysyntään ja sen sanoma on kohderyhmiä puhutteleva.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Datapolis Solutions Oy, jonka OmaTaloni-palvelulle lanseeraussuunnitelma tehtiin. OmaTaloni-palvelu on uudenlainen taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden käyttöön tarkoitettu sähköinen viestintäpalvelu, johon myös taloyhtiön asukkaat kuuluvat. Palvelu lanseerataan lokakuun 2011 Kiinteistömessuilla 12.–14.10. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia teoriapohjan avulla palvelulle kattava kohderyhmän tarpeet ja ominaisuudet huomioiva lanseeraussuunnitelma.
Opinnäytetyön lanseeraussuunnitelma sisältää tarkennettua tietoa palvelun kohderyhmistä, palvelun brändistrategian, markkinoinnin vuosisuunnitelman sekä tarkennettua tietoa seuraavasta kolmesta mediasta; mediajulkisuudesta kohderyhmän tavoittavissa printtimedioissa, sosiaalisesta mediasta sekä tapahtumamarkkinoinnista. Opinnäytetyössäni onnistuin rakentamaan teoriapohjan avulla hyvän kokonaiskäsityksen lanseeraussuunnitelmasta ja siitä, miten lanseerattavan tuotteen brändin täytyy puhutella kohderyhmää sekä miten sen on käyttäydyttävä erilaisissa medioissa. Case-osuus ja siihen olennaisesti liittyvät liitteet ovat salaisia toimeksiantajan pyynnöstä viiden vuoden ajan julkaisusta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Datapolis Solutions Oy, jonka OmaTaloni-palvelulle lanseeraussuunnitelma tehtiin. OmaTaloni-palvelu on uudenlainen taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden käyttöön tarkoitettu sähköinen viestintäpalvelu, johon myös taloyhtiön asukkaat kuuluvat. Palvelu lanseerataan lokakuun 2011 Kiinteistömessuilla 12.–14.10. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia teoriapohjan avulla palvelulle kattava kohderyhmän tarpeet ja ominaisuudet huomioiva lanseeraussuunnitelma.
Opinnäytetyön lanseeraussuunnitelma sisältää tarkennettua tietoa palvelun kohderyhmistä, palvelun brändistrategian, markkinoinnin vuosisuunnitelman sekä tarkennettua tietoa seuraavasta kolmesta mediasta; mediajulkisuudesta kohderyhmän tavoittavissa printtimedioissa, sosiaalisesta mediasta sekä tapahtumamarkkinoinnista. Opinnäytetyössäni onnistuin rakentamaan teoriapohjan avulla hyvän kokonaiskäsityksen lanseeraussuunnitelmasta ja siitä, miten lanseerattavan tuotteen brändin täytyy puhutella kohderyhmää sekä miten sen on käyttäydyttävä erilaisissa medioissa. Case-osuus ja siihen olennaisesti liittyvät liitteet ovat salaisia toimeksiantajan pyynnöstä viiden vuoden ajan julkaisusta.