Vuokratyöntekijöiden työhyvinvointi asiakasyrityksessä
Sainio, Sanni (2020)
Sainio, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081619752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081619752
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee erään henkilöstöpalveluyrityksen vuokratyöntekijöiden työhyvinvointia asiakasyrityksessä. Tutkimus toteutettiin ravintola-alan asiakasyrityksessä, jolla on useita toimipaikkoja Tampereella. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakasyrityksessä työskentelevien vuokratyöntekijöiden työhyvinvoinnin taso, vuokratyölle olennaisten teemojen näkökulmista. Tällaisia näkökulmia olivat perehdytys, vastaanotto sekä palaute.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa vuokratyöntekijöiden työviihtyvyyttä asiakasyrityksessä. Tavoitteena oli löytää asiakasyrityksen mahdollisia ongelmakohtia työviihtyvyydessä ja etsiä niihin ratkaisu työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoreettiseen viitekehykseen sekä empiiriseen tutkimusosaan. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vuokratyötä niin työntekijän kuin asiakasyrityksen näkökulmasta. Teoreettinen osio sisältää myös tietoa työhyvinvoinnista, työmotivaatiosta sekä vuokratyöntekijälle olennaisista näkökulmista, kuten perehdytyksestä, vastaanotosta sekä palautteesta.
Empiirisessä tutkimusosassa kerrotaan työhyvinvointitutkimuksen tulokset. Tutkimus toteutettiin keväällä 2020 kvantitatiivista kokonaistutkimustapaa käyttämällä. Aineisto kerättiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jotta tavoitettiin koko tutkimusjoukko. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin niin, että tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia asiakasyritykselle työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Tutkimuksen lopputulos oli se, että pääsääntöisesti vuokratyöntekijöiden työhyvinvointi oli hyvällä tasolla. Tutkimuksesta ilmeni kuitenkin, että perehdytyksen laatu vaihteli toimipaikoittain ja vaihteli riippuen siitä, osasiko perehdytyksestä vastaava henkilö perehdyttää. Myös oletus, että työ osataan valmiiksi, vaikutti perehdytyksen määrään. Työilmapiiri oli hyvällä tasolla, mutta tässäkin huomattiin eroavaisuuksia toimipaikkojen välillä. Tutkimuksesta ilmeni myös, että osa työntekijöistä ei saanut ollenkaan palautetta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa vuokratyöntekijöiden työviihtyvyyttä asiakasyrityksessä. Tavoitteena oli löytää asiakasyrityksen mahdollisia ongelmakohtia työviihtyvyydessä ja etsiä niihin ratkaisu työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan: teoreettiseen viitekehykseen sekä empiiriseen tutkimusosaan. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vuokratyötä niin työntekijän kuin asiakasyrityksen näkökulmasta. Teoreettinen osio sisältää myös tietoa työhyvinvoinnista, työmotivaatiosta sekä vuokratyöntekijälle olennaisista näkökulmista, kuten perehdytyksestä, vastaanotosta sekä palautteesta.
Empiirisessä tutkimusosassa kerrotaan työhyvinvointitutkimuksen tulokset. Tutkimus toteutettiin keväällä 2020 kvantitatiivista kokonaistutkimustapaa käyttämällä. Aineisto kerättiin sähköisenä kyselytutkimuksena, jotta tavoitettiin koko tutkimusjoukko. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin niin, että tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta pystyttiin luomaan kehitysehdotuksia asiakasyritykselle työhyvinvoinnin parantamiseksi.
Tutkimuksen lopputulos oli se, että pääsääntöisesti vuokratyöntekijöiden työhyvinvointi oli hyvällä tasolla. Tutkimuksesta ilmeni kuitenkin, että perehdytyksen laatu vaihteli toimipaikoittain ja vaihteli riippuen siitä, osasiko perehdytyksestä vastaava henkilö perehdyttää. Myös oletus, että työ osataan valmiiksi, vaikutti perehdytyksen määrään. Työilmapiiri oli hyvällä tasolla, mutta tässäkin huomattiin eroavaisuuksia toimipaikkojen välillä. Tutkimuksesta ilmeni myös, että osa työntekijöistä ei saanut ollenkaan palautetta.