Leveranstidens betydelse inom e-handeln : En systematisk litteraturstudie
Lönnroth, Micaela (2020)
Lönnroth, Micaela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082119822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082119822
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker leveranstidens betydelse inom e-handeln, med fokus på B2C-marknaden. Begreppet leveranstid lyfts fram och dess betydelse inom e-handeln skildras. Genom att analysera insikter från tidigare studier är syftet med denna studie att finna faktorer som är kopplade till leveranstidens betydelse inom e-handeln. Arbetets forskningsfråga lyder: Varför är leveranstiden en viktig faktor inom e-handeln? Kunskapen inom området är utspridd i flera olika studier, vilket gör det svårt att snabbt hitta rätt typ av information. Detta arbete erbjuder en tydlig kartläggning av de mest relevanta studierna och deras insikter. Arbetets metod är en systematisk litteraturstudie. Studier från de senaste 10 åren analyseras och sammanlagt 6 forskningsartiklar har inkluderats i arbetet. Samtliga artiklars syfte, metod och resultat presenteras i tabellformat. Resultaten påvisar att leveranstiden har en signifikant påverkan på olika kundmässiga faktorer, så som köpintention, kundnöjdhet och kundlojalitet. En ökad leveranstid minskar efterfrågan avsevärt. Leveranstiden har även en betydande inverkan på tillverkarens och återförsäljarens strategier och vinst. Resultaten visar även att det under en kooperativ oligopolmarknad med asymmetri är fördelaktigt för företag med hög konkurrenskraft att anta en leveranstidsstrategi. Det är önskvärt att arbetets resultat inspirerar till fortsatt forskning inom området.