Asiakaskannattavuuden ja työn tehokkuuden seurannan kehittäminen toimeksiantajayrityksessä
Sälkiö, Johanna (2020)
Sälkiö, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719764
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan asiakaskannattavuuden ja työn tehokkuuden seurantaa. Konkreettisena lopputuotoksena tehtiin asiakaskannattavuuslaskentamalli, johon yhdistettiin myös mahdollisuus työn tehokkuuden seurantaan. Laskentamallin lisäksi koottiin toiminnan kehittämisehdotus, jossa tuotiin esille havaitut kehittämiskohdat ja niihin ehdotetut ratkaisut.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä teemahaastattelut yrityksen toimitusjohtajalle ja operatiiviselle johtajalle. Lisäksi toimeksiantajalta saatiin tutkimusongelman kannalta tarpeelliset raportit. Teemahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, ja raporttien käsittely dokumentoitiin kirjoittamalla ylös esille nousseet havainnot.
Tutkimustuloksissa käytiin läpi asiakaskannattavuuslaskentamallin rakentamiseen vaaditut asiat. Tutkimustuloksissa todettiin, että toimeksiantajan käytössä olevan työajanseurantajärjestelmän oikeanlainen täyttö on erittäin tärkeä tutkimusongelman kannalta. Lisäksi tuloksissa esitettiin toimintoanalyysin tulokset ja todettiin, että kustannusten seuraaminen toimintojen kautta antaa toimeksiantajalle nykyistä tarkemman kuvan kustannusten muodostumisesta ja jakautumisesta.
Johtopäätöksissä esiteltiin toimeksiantajalle rakennettu asiakaskannattavuuslaskentamalli. Laskentamalliin yhdistettiin mahdollisuus työn tehokkuuden seurantaan. Jotta toimeksiantaja hyötyy laskentamallista, yrityksen johdon tulee määrittää asiakaskannattavuuden ja työn tehokkuuden tavoitteet sekä käytännöt niiden seurantaan. Lisäksi työajanseurantajärjestelmän raporttien tulee vastata niille määriteltyjä vaatimuksia.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä teemahaastattelut yrityksen toimitusjohtajalle ja operatiiviselle johtajalle. Lisäksi toimeksiantajalta saatiin tutkimusongelman kannalta tarpeelliset raportit. Teemahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, ja raporttien käsittely dokumentoitiin kirjoittamalla ylös esille nousseet havainnot.
Tutkimustuloksissa käytiin läpi asiakaskannattavuuslaskentamallin rakentamiseen vaaditut asiat. Tutkimustuloksissa todettiin, että toimeksiantajan käytössä olevan työajanseurantajärjestelmän oikeanlainen täyttö on erittäin tärkeä tutkimusongelman kannalta. Lisäksi tuloksissa esitettiin toimintoanalyysin tulokset ja todettiin, että kustannusten seuraaminen toimintojen kautta antaa toimeksiantajalle nykyistä tarkemman kuvan kustannusten muodostumisesta ja jakautumisesta.
Johtopäätöksissä esiteltiin toimeksiantajalle rakennettu asiakaskannattavuuslaskentamalli. Laskentamalliin yhdistettiin mahdollisuus työn tehokkuuden seurantaan. Jotta toimeksiantaja hyötyy laskentamallista, yrityksen johdon tulee määrittää asiakaskannattavuuden ja työn tehokkuuden tavoitteet sekä käytännöt niiden seurantaan. Lisäksi työajanseurantajärjestelmän raporttien tulee vastata niille määriteltyjä vaatimuksia.