Toiminnallisten liikeharjoitteiden kehittäminen lentopallojunioreiden havaintomotoristen taitojen tueksi : työkaluja 7-12-vuotiaiden valmentajille
Niemi, Sanna; Valkeavirta, Meri (2020)
Niemi, Sanna
Valkeavirta, Meri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082519866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082519866
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on kuvattu kehittämisprosessi, jota noudattaen laadittiin lentopallojunioreiden valmentajien käyttöön toiminnallisia liikeharjoitteita sisältävä harjoitusopas. Oppaan harjoitteiden tavoitteena oli kehittää lentopallojunioreiden havaintomotorisia taitoja. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Raision Loimu juniorit ry.
Havaintomotoriikka tarkoittaa kykyä valita ympäristöstä suorituksen kannalta oleellista aistitietoa ja taitoa hyödyntää sitä toiminnassa. Lentopallossa yksilön havainnointikyky määrittää kyvykkyyden lajissa. Opinnäytetyössä kehitettyjen liikeharjoitteiden tarkoituksena oli tukea juniorilentopalloilijoiden valmentajia lentopalloilijoiden lajitaitojen kehittämisessä. Työn tuotos on viisi harjoitetta sisältävä opas, josta valmentajat saavat työkaluja, joiden avulla integroida havaintomotoriikan harjoittaminen osaksi junioreiden päivittäistä harjoittelua.
Opinnäytetyössä kuvataan kehittämistyön prosessin eteneminen, joka tapahtui konstruktivistista mallia hyödyntäen. Oppaan harjoitteet luotiin havainnoinnin ja teoriatiedon pohjalta, ja ne testattiin kahdella eri ikäluokan ja sukupuolen joukkueella. Palautetta kerättiin haastattelemalla junioreita ja valmentajia harjoitteiden sujuvuudesta, vaikeustasosta sekä vastaavuudesta heidän tarpeisiinsa. Palautteen pohjalta harjoitusoppaaseen tehtiin tarvittavat muutokset ja valmiista oppaasta tehtiin Powerpoint -tiedosto, joka toimitettiin toimeksiantajalle. Opas on kokonaisuudessaan tämän opinnäytetyön liitteenä. In this thesis, that was made as a development work, we are going to describe the process of developing functional exercises to support junior volleyball players perceptual motor skills. This thesis was made in cooperation with Raision Loimu ry.
Perceptual motor is an ability to choose the meaningful information about environment and skill to benefit it in ones actions. This development work is supposed to help coaches to improve juniors volleyball skills. Output is a guidebook that includes five exercises that gives coaches tools to improve their usual coaching methods.
In this report is described how the developing process went, which happened benefitting constructivist model. Exercises were made based on observation and theory. Exercises were tested among two teams that were different ages and different sexes. Feedback was collected by interviewing juniors and coaches about exercices fluency and degree of difficulty. Based on the feedback, we made the required changes. The finalized exercises were made in to a Powerpoint -document that was sent to Raision Loimu ry. The guidebook is here in its entirety as an appendix.
Havaintomotoriikka tarkoittaa kykyä valita ympäristöstä suorituksen kannalta oleellista aistitietoa ja taitoa hyödyntää sitä toiminnassa. Lentopallossa yksilön havainnointikyky määrittää kyvykkyyden lajissa. Opinnäytetyössä kehitettyjen liikeharjoitteiden tarkoituksena oli tukea juniorilentopalloilijoiden valmentajia lentopalloilijoiden lajitaitojen kehittämisessä. Työn tuotos on viisi harjoitetta sisältävä opas, josta valmentajat saavat työkaluja, joiden avulla integroida havaintomotoriikan harjoittaminen osaksi junioreiden päivittäistä harjoittelua.
Opinnäytetyössä kuvataan kehittämistyön prosessin eteneminen, joka tapahtui konstruktivistista mallia hyödyntäen. Oppaan harjoitteet luotiin havainnoinnin ja teoriatiedon pohjalta, ja ne testattiin kahdella eri ikäluokan ja sukupuolen joukkueella. Palautetta kerättiin haastattelemalla junioreita ja valmentajia harjoitteiden sujuvuudesta, vaikeustasosta sekä vastaavuudesta heidän tarpeisiinsa. Palautteen pohjalta harjoitusoppaaseen tehtiin tarvittavat muutokset ja valmiista oppaasta tehtiin Powerpoint -tiedosto, joka toimitettiin toimeksiantajalle. Opas on kokonaisuudessaan tämän opinnäytetyön liitteenä.
Perceptual motor is an ability to choose the meaningful information about environment and skill to benefit it in ones actions. This development work is supposed to help coaches to improve juniors volleyball skills. Output is a guidebook that includes five exercises that gives coaches tools to improve their usual coaching methods.
In this report is described how the developing process went, which happened benefitting constructivist model. Exercises were made based on observation and theory. Exercises were tested among two teams that were different ages and different sexes. Feedback was collected by interviewing juniors and coaches about exercices fluency and degree of difficulty. Based on the feedback, we made the required changes. The finalized exercises were made in to a Powerpoint -document that was sent to Raision Loimu ry. The guidebook is here in its entirety as an appendix.