Lastenreumaa sairastavan nuoren tukeminen aikuispuolen hoitoon siirryttäessä
Kivikäs, Noora; Huuskonen, Carita (2020)
Kivikäs, Noora
Huuskonen, Carita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082719899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082719899
Tiivistelmä
Lastenreuma on krooninen autoimmuunisairaus, johon Suomessa vuosittain sairastuu 150–200 alle 16-vuotiasta lasta ja nuorta. Lastenreumaa sairastavaa nuorta aletaan valmistella siirtymään lasten sairaanhoidosta aikuisten sairaanhoitoon noin 12 vuoden iästä alkaen. Kokonaisuudessaan siirtymävaihe ajoittuu 12–22 ikävuoden välille. Siirtymävaihe ajoittuu nuoren elämässä merkittävään kehitysvaiheeseen, jolloin hänen täytyisi ottaa vastuu sairautensa lisäksi tulevaisuudestaan ja kestää murrosiän mukana ilmenevät haasteet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa, millaista tukea lastenreumaa sairastavat nuoret tarvitsivat siirtymävaiheessa aikuisten sairaanhoidon puolelle sekä millaisin keinoin terveydenhuollon ammattilaiset voisivat heitä tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada laajat vastaukset tutkimuskysymyksiin. Katsauksessa tarkasteltiin kymmentä kansallista ja kansainvälistä tutkimusta ja artikkelia lastenreumasta ja pitkäaikaissairauksista. Tulokset analysoitiin soveltaen sisällönanalyysin ja teemoittelun menetelmiä. Lopullisia teemoja ensimmäiseen tutkimuskysymykseen löytyi viisi ja toiseen kysymykseen kolme.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvisi, että nuoret tarvitsivat eniten tukea omaa ikätasoaan vastaaviin haasteisiin, tulevaisuuden suunnitteluun, luottamuksen sekä itsenäistymisen tukemiseen sekä sairauden hoitotasapainoon. Terveydenhuollossa ammattilaiset pystyivät tukemaan nuorta parhaiten keskittämällä hoitoa sellaisille henkilöille, joilla oli paras kokemus nuorten hoidon erityispiirteistä. Lisäksi nuorta tuettiin parhaiten kohtaamalla nuori ikätasoaan vastaavalla tavalla, suunnittelemalla siirtymävaihe hyvin sekä pyrkien saumattomuuteen ja moniammatilliseen toimintaan.
Siirtymävaihe tulisi suunnitella yksilöllisesti nuoren tarpeiden mukaan käyttäen siirtymään riittävästi aikaa. Ammattilaisten lisäkoulutuksen tarve nuoren kohtaamiseen sekä nuoren kokemukset ikätasonsa haasteista nousivat esiin lähes kaikissa tutkimuksissa. Jatkossa tarvittaisiin jatkotutkimusta ammattilaisten kokemista haasteista nuorten kohtaamisessa sekä nuorten tarvitsemasta yksilöllisemmästä tuesta esimerkiksi seksuaalisuuden tukemiseen. A young person with rheumatoid arthritis is being prepared to move from childcare to adult care from the age of about 12. Overall, the transition period is between 12 and 22 years of age. The transition period coincides with a significant developmental stage in the young person's life, during which adolescents need to take responsibility for their future in addition to their illness and withstand the challenges of puberty.
The purpose of the thesis was to describe in the form of descriptive literature review what kind of support young people with rheumatoid arthritis needed in the transition to adult care, and how health care professionals can support them. The object of the thesis was to find extensive answers to the research questions. The review incorporated ten national and international studies and articles on rheumatism and long-term illnesses. The results were analysed using content analysis and thematic design methods. Five final themes were found for the first research question and three for the second question. The results of the literature review showed that young people needed the most support for challenges corresponding to their own age level, planning the future, supporting trust and independence, and the balance of care for the disease. In health care, the best way to support young people was to assign their care to the nurses who had the best experience with the specific aspects of youth care. In addition, young people were best supported by meeting them in a way that matched their age level, planning the transition well, and striving for seamless and multi-professional activities.
The transition phase should be tailored to meet the individual needs of the young person, allowing time for transition process. The need for further training of professionals to meet the young person and the young person's experiences of the challenges of their age level emerged in almost all studies. In the future, further research would be needed into the challenges experienced by professionals in meeting young people, as well as more individual support for example with sexuality.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kuvailevan kirjallisuuskatsauksen muodossa, millaista tukea lastenreumaa sairastavat nuoret tarvitsivat siirtymävaiheessa aikuisten sairaanhoidon puolelle sekä millaisin keinoin terveydenhuollon ammattilaiset voisivat heitä tukea. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada laajat vastaukset tutkimuskysymyksiin. Katsauksessa tarkasteltiin kymmentä kansallista ja kansainvälistä tutkimusta ja artikkelia lastenreumasta ja pitkäaikaissairauksista. Tulokset analysoitiin soveltaen sisällönanalyysin ja teemoittelun menetelmiä. Lopullisia teemoja ensimmäiseen tutkimuskysymykseen löytyi viisi ja toiseen kysymykseen kolme.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selvisi, että nuoret tarvitsivat eniten tukea omaa ikätasoaan vastaaviin haasteisiin, tulevaisuuden suunnitteluun, luottamuksen sekä itsenäistymisen tukemiseen sekä sairauden hoitotasapainoon. Terveydenhuollossa ammattilaiset pystyivät tukemaan nuorta parhaiten keskittämällä hoitoa sellaisille henkilöille, joilla oli paras kokemus nuorten hoidon erityispiirteistä. Lisäksi nuorta tuettiin parhaiten kohtaamalla nuori ikätasoaan vastaavalla tavalla, suunnittelemalla siirtymävaihe hyvin sekä pyrkien saumattomuuteen ja moniammatilliseen toimintaan.
Siirtymävaihe tulisi suunnitella yksilöllisesti nuoren tarpeiden mukaan käyttäen siirtymään riittävästi aikaa. Ammattilaisten lisäkoulutuksen tarve nuoren kohtaamiseen sekä nuoren kokemukset ikätasonsa haasteista nousivat esiin lähes kaikissa tutkimuksissa. Jatkossa tarvittaisiin jatkotutkimusta ammattilaisten kokemista haasteista nuorten kohtaamisessa sekä nuorten tarvitsemasta yksilöllisemmästä tuesta esimerkiksi seksuaalisuuden tukemiseen.
The purpose of the thesis was to describe in the form of descriptive literature review what kind of support young people with rheumatoid arthritis needed in the transition to adult care, and how health care professionals can support them. The object of the thesis was to find extensive answers to the research questions. The review incorporated ten national and international studies and articles on rheumatism and long-term illnesses. The results were analysed using content analysis and thematic design methods. Five final themes were found for the first research question and three for the second question. The results of the literature review showed that young people needed the most support for challenges corresponding to their own age level, planning the future, supporting trust and independence, and the balance of care for the disease. In health care, the best way to support young people was to assign their care to the nurses who had the best experience with the specific aspects of youth care. In addition, young people were best supported by meeting them in a way that matched their age level, planning the transition well, and striving for seamless and multi-professional activities.
The transition phase should be tailored to meet the individual needs of the young person, allowing time for transition process. The need for further training of professionals to meet the young person and the young person's experiences of the challenges of their age level emerged in almost all studies. In the future, further research would be needed into the challenges experienced by professionals in meeting young people, as well as more individual support for example with sexuality.