Valmentava elintapaohjausmalli : Elintapaohjauksen kehittäminen osana diabeteksen ennaltaehkäisyä ja hoitoa
Pitkänen, Elina (2020)
Pitkänen, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082819938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082819938
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää tyypin 2 diabeetikoiden ja ylipainoisten sairastumisriskissä olevien elintapaohjausta ryhmäohjauksen avulla yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia ryhmäohjauksesta, heidän toteuttamiaan elintapamuutoksia ja niihin vaikuttaneita tekijöitä. Tavoitteena oli osallistujien kokemusten ja käsitysten, ammattilaisten arvioinnin ja näyttöön perustuvan tiedon avulla luoda valmentava elintapaohjausmalli.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena viiden toimintaa kehittävän syklin avulla. Ensimmäisessä syklissä toteutettiin kirjallisuuskatsaus vaikuttavista elintapainterventioista, jonka perusteella toisessa syklissä suunniteltiin ryhmäohjauksen toteutus ja koottiin elintapaohjausryhmä. Kolmannessa syklissä toteutettiin kuuden kuukauden mittainen ryhmämuotoinen elintapaohjausinterventio. Intervention jälkeen neljännessä syklissä selvitettiin asiakkaiden kokemuksia ryhmäohjauksesta, toteutettuja elintapamuutoksia ja niihin vaikuttaneita tekijöitä ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Asiakkailta kerättiin lisäksi kirjallista palautetta ryhmäohjauksesta. Ryhmäohjauksen toteutumista ja tuloksia arvioitiin ammattilaisten kanssa.
Viidennessä syklissä laadittiin valmentava ja motivoiva elintapaohjausmalli, joka perustuu ryhmäohjauksesta saatuihin tuloksiin ja teoriatietoon. Ohjausmalli rakentuu valmentavan ohjaustyylin lähtökohdista, motivaatiota tukevista menetelmistä ja elintapamuutosta edistävistä tekijöistä. Kehitetty ohjausmalli kuvaa valmentavaan ohjaukseen liittyviä käsitteitä ja tuo näkyviin elintapaohjauksessa tapahtuvaa asiakkaan motivaation tukemista, pystyvyyden, osallisuuden, voimaantumisen ja itsemääräämisen vahvistamista sekä tarjoaa käytännön työkaluja ohjauksen tueksi.
Jatkotutkimuksissa tulisi arvioida kehitetyn ohjausmallin vaikutuksia käytännön työssä ja selvittää ammattilaisten käsityksiä omasta ohjaus- ja motivointiosaamisestaan. The purpose of this thesis was to develop lifestyle counselling of overweight persons with type 2 diabetes or elevated risk of diabetes. The study included a group-based lifestyle intervention, which purpose was to find out patients’ experiences from group counselling, their lifestyle changes and factors related to lifestyle change. The aim was to create a coaching lifestyle counselling model.
The thesis was carried out as an action research, which consisted of five cycles. At first a literature review was made, which helped planning group counselling content and its implementation in second cycle. Third cycle consisted of a six-month long group-based lifestyle intervention. After intervention, the fourth cycle included thematic group interview of the patients to find out their experiences and made lifestyle changes, also feedback with inquiry was collected. Group counselling and its results were evaluated by the professionals.
In the fifth cycle a coaching and motivating model was drawn up. Model was based on the results of the group counselling intervention and theoretical, evidence-based information. The model consists of the coaching counselling style basis, motivational methods and factors enhancing lifestyle changes. The model describes how to establish and enhance patients’ motivation, self-efficacy, participation, empowerment and self-determination. The model offers practical ways and methods to use in the context of lifestyle counselling in primary health care.
Future studies could evaluate the effects and benefits of coaching and motivation supporting counselling model in lifestyle counselling practice. It’s also important to clarify professionals’ perceptions of their motivational counselling skills.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena viiden toimintaa kehittävän syklin avulla. Ensimmäisessä syklissä toteutettiin kirjallisuuskatsaus vaikuttavista elintapainterventioista, jonka perusteella toisessa syklissä suunniteltiin ryhmäohjauksen toteutus ja koottiin elintapaohjausryhmä. Kolmannessa syklissä toteutettiin kuuden kuukauden mittainen ryhmämuotoinen elintapaohjausinterventio. Intervention jälkeen neljännessä syklissä selvitettiin asiakkaiden kokemuksia ryhmäohjauksesta, toteutettuja elintapamuutoksia ja niihin vaikuttaneita tekijöitä ryhmämuotoisen teemahaastattelun avulla. Asiakkailta kerättiin lisäksi kirjallista palautetta ryhmäohjauksesta. Ryhmäohjauksen toteutumista ja tuloksia arvioitiin ammattilaisten kanssa.
Viidennessä syklissä laadittiin valmentava ja motivoiva elintapaohjausmalli, joka perustuu ryhmäohjauksesta saatuihin tuloksiin ja teoriatietoon. Ohjausmalli rakentuu valmentavan ohjaustyylin lähtökohdista, motivaatiota tukevista menetelmistä ja elintapamuutosta edistävistä tekijöistä. Kehitetty ohjausmalli kuvaa valmentavaan ohjaukseen liittyviä käsitteitä ja tuo näkyviin elintapaohjauksessa tapahtuvaa asiakkaan motivaation tukemista, pystyvyyden, osallisuuden, voimaantumisen ja itsemääräämisen vahvistamista sekä tarjoaa käytännön työkaluja ohjauksen tueksi.
Jatkotutkimuksissa tulisi arvioida kehitetyn ohjausmallin vaikutuksia käytännön työssä ja selvittää ammattilaisten käsityksiä omasta ohjaus- ja motivointiosaamisestaan.
The thesis was carried out as an action research, which consisted of five cycles. At first a literature review was made, which helped planning group counselling content and its implementation in second cycle. Third cycle consisted of a six-month long group-based lifestyle intervention. After intervention, the fourth cycle included thematic group interview of the patients to find out their experiences and made lifestyle changes, also feedback with inquiry was collected. Group counselling and its results were evaluated by the professionals.
In the fifth cycle a coaching and motivating model was drawn up. Model was based on the results of the group counselling intervention and theoretical, evidence-based information. The model consists of the coaching counselling style basis, motivational methods and factors enhancing lifestyle changes. The model describes how to establish and enhance patients’ motivation, self-efficacy, participation, empowerment and self-determination. The model offers practical ways and methods to use in the context of lifestyle counselling in primary health care.
Future studies could evaluate the effects and benefits of coaching and motivation supporting counselling model in lifestyle counselling practice. It’s also important to clarify professionals’ perceptions of their motivational counselling skills.