Improvisointi klassisen musiikin esittäjien ja opettajien luovuuden tukena : mielikuvitus ja haavoittuvaisuus voimavarana
Lukkarinen, Elina (2020)
Lukkarinen, Elina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020083119983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020083119983
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pureudutaan improvisoinnin mahdollisuuksiin esittävän taiteilijan sekä musiikkipedagogin näkökulmasta. Klassisen musiikin taustan omaaville muusikoille improvisointi voi tuntua vaikealta, koska on totuttu soittamaan valmista materiaalia. Opinnäyteyössä pyritään madaltamaan kynnystä lähestyä improvisointia sekä valottamaan sitä, kuinka se voi tukea taiteilijan luovuutta.
Alkupuolella pohditaan muusikon ammatin lähtökohtia ja sitä, miten improvisointi voi tukea niitä. Tarkemmin syvennytään siihen, mikä tekee improvisoinnista haasteellista pääasiassa klassista musiikkia esittäville muusikoille ja mitkä ajatusmallit jarruttavat improvisointiin heittäytymistä. Väkinäinen luovuus, pelko tehdä virheitä ja omien ideoiden kriittinen sivuuttaminen ovat esimerkkejä rajoittavista tekijöistä. Improvisoinnissa oikeaa ja väärää ei oikeastaan ole, vaan jokainen idea on varteenotettava mahdollisuus musiikin tai taiteen luomiseen.
Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka improvisoinnin opettelulle voi luoda otollisen kasvualustan ja kuinka improvisointi voi tukea opettajan työtä. Tärkeää mielekkäiden improvisointikokemusten syntymiseksi on, että ihminen ei määritä omaa tai muiden persoonaa suoritusten perusteella ja uskaltaa kokeilla ilman paineita lopputuloksesta. Opinnäytetyöhön sisältyy myös esimerkkejä siitä, kuinka improvisointi heijastuu elämässä ja voi helpottaa kommunikointia ihmisen kanssa. Lisäksi mainitaan muutamia improvisointiharjoituksia ja käsitellään itsetuntemuksen ja haavoittuvaisuuden merkitystä taiteilijalle. Nämä luovat pohjan sille, että esiintymistilanteesta- ja paikasta tulee turvallinen ympäristö esiintyjälle.
Opinnäytetyön taiteellinen osio on improvisoinnin keinoja hyödyntäen luotu esityskokonaisuus. Sen tavoitteena luoda omaa taidetta improvisoinnin keinoin ja tuoda tekijän omista ideoista syntyneet teokset yleisön eteen. In this bachelor’s thesis, the possibilities of improvisation are inspected from the point of view of a classical musician. Improvisation can be challenging for musicians with a classical background, because they are used to playing material as written. Goals of my thesis are to demonstrate how simple steps toward improvisation can be and illuminate how improvisation can support the creativity of an artist.
Firstly, the starting point for choosing a musical career and supporting this original motivation by improvisation is discussed. Secondly, challenges in improvisation for classical musicians and limiting thought processes are explained. Examples of these limiting factors are forced creativity, the fear of mistakes and critical elimination of original ideas. There are no right and wrong in improvisation. If this is considered, every idea can be perceived as a perfect opportunity for creating music or art generally.
Creating ideal circumstances for starting improvisation and how improvisation can be a helpful tool for a teacher are then examined. There are two important factors: not connecting results to the value of the musician and forming a safe space for experimenting ideas without the pressure of evaluation. Examples are given to how improvisation can be useful in the daily life and how improvisation can help with communication skills. Furthermore, there are some improvisation exercises and the importance of understanding artist’s self and coping with their vulnerability is discussed. This is considered under the premise that a performing stage has the potential of being a completely safe space for the performer.
The artistic project is a performance that utilizes different improvisation strategies. The goal of the artistic part is to create unique art using improvisation and bring the pieces that were created during the whole process to the stage.
Alkupuolella pohditaan muusikon ammatin lähtökohtia ja sitä, miten improvisointi voi tukea niitä. Tarkemmin syvennytään siihen, mikä tekee improvisoinnista haasteellista pääasiassa klassista musiikkia esittäville muusikoille ja mitkä ajatusmallit jarruttavat improvisointiin heittäytymistä. Väkinäinen luovuus, pelko tehdä virheitä ja omien ideoiden kriittinen sivuuttaminen ovat esimerkkejä rajoittavista tekijöistä. Improvisoinnissa oikeaa ja väärää ei oikeastaan ole, vaan jokainen idea on varteenotettava mahdollisuus musiikin tai taiteen luomiseen.
Opinnäytetyössä kerrotaan, kuinka improvisoinnin opettelulle voi luoda otollisen kasvualustan ja kuinka improvisointi voi tukea opettajan työtä. Tärkeää mielekkäiden improvisointikokemusten syntymiseksi on, että ihminen ei määritä omaa tai muiden persoonaa suoritusten perusteella ja uskaltaa kokeilla ilman paineita lopputuloksesta. Opinnäytetyöhön sisältyy myös esimerkkejä siitä, kuinka improvisointi heijastuu elämässä ja voi helpottaa kommunikointia ihmisen kanssa. Lisäksi mainitaan muutamia improvisointiharjoituksia ja käsitellään itsetuntemuksen ja haavoittuvaisuuden merkitystä taiteilijalle. Nämä luovat pohjan sille, että esiintymistilanteesta- ja paikasta tulee turvallinen ympäristö esiintyjälle.
Opinnäytetyön taiteellinen osio on improvisoinnin keinoja hyödyntäen luotu esityskokonaisuus. Sen tavoitteena luoda omaa taidetta improvisoinnin keinoin ja tuoda tekijän omista ideoista syntyneet teokset yleisön eteen.
Firstly, the starting point for choosing a musical career and supporting this original motivation by improvisation is discussed. Secondly, challenges in improvisation for classical musicians and limiting thought processes are explained. Examples of these limiting factors are forced creativity, the fear of mistakes and critical elimination of original ideas. There are no right and wrong in improvisation. If this is considered, every idea can be perceived as a perfect opportunity for creating music or art generally.
Creating ideal circumstances for starting improvisation and how improvisation can be a helpful tool for a teacher are then examined. There are two important factors: not connecting results to the value of the musician and forming a safe space for experimenting ideas without the pressure of evaluation. Examples are given to how improvisation can be useful in the daily life and how improvisation can help with communication skills. Furthermore, there are some improvisation exercises and the importance of understanding artist’s self and coping with their vulnerability is discussed. This is considered under the premise that a performing stage has the potential of being a completely safe space for the performer.
The artistic project is a performance that utilizes different improvisation strategies. The goal of the artistic part is to create unique art using improvisation and bring the pieces that were created during the whole process to the stage.