Uuden automyyjän perehdyttämisopas Yritykselle X
Saastamoinen, Tomi (2020)
Saastamoinen, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220048
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona yritys X:lle. Työn tarkoituksena ja tavoit-teena on kehittää olemassa olevaa perehdyttämissuunnitelmaa ja perehdyttämisprosessia sekä luoda malli jonka avulla pystyttäisiin paremmin tukemaan ja sitouttamaan uusia työn-tekijöitä kohde yritykseen.
Tavoitteena työssä on tehdä opas yritykselle, jota se pystyy hyödyntämään koko organisaa-tiossa kaikkien edustamiensa merkkien osalta. Yritys on merkittävä toimija omalla toimialal-laan. Yritys työllistää useita henkilöitä sekä myös rekrytoi säännöllisesti uusia työntekijöitä. Yrityksellä on ollut käytössä pohja, jota perehdytyksissä osittain käytetään. Tarve sen päi-vittämiseen nousi kuitenkin esille, kun uusia työntekijöitä rekrytoitiin ja materiaalien vajavai-suus ja sisällön vanhentuminen todettiin.
Oppaassa keskitytään yrityksen ja erityisesti automyyjän keskeisten toimintojen kuvaami-seen sekä yrityksen perus toimintoihin, joita uuden työntekijän tulee tietää ja oppia kun hän uutena työntekijänä saapuu taloon. Tarkoituksena on luoda malli ja pohja joka antaa työnte-kijälle selkeän kuvan siitä, miten yrityksessä toimitaan ja mitä yritys työntekijöiltään edellyt-tää. Oppaan tarkoituksena on myös helpottaa perehdyttäjän työtä sekä toimia muistilistana esimiehen, perehdyttäjän ja uuden työntekijän välillä. Opas on kohdistettu uusille automyy-jille ja se sisältää ohjeistukset sekä toimintamallit uudelle aloittavalle työntekijälle brändistä riippumatta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta, joka koskee perehdyttämistä ja siihen oleellisesti liittyviä toimintoja. Viitekehyksessä on tarkoitus kertoa mitä perehdyttä-minen on ja mitä se pitää sisällään. Viitekehyksessä tarkastellaan myös sitä mitä hyötyä, ongelmia, haasteita perehdytyksessä ilmenee. Se sisältää myös tavoitteisiin, seurantaan ja arviointiin liittyvää asiaa, jota tulisi perehdytyksen yhteydessä huomioida. Viitekehyksen tar-koituksena on luoda perusta, jonka pohjalle varsinainen perehdytysopas rakennetaan. Työn lopussa on konkreettinen opas liitteenä, jossa pääsee tutustumaan kyseiseen luonnokseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa on kerätty haastattelemalla yrityksen työntekijöitä sekä esimiehiä. Oppaan tekemisessä on myös hyö-dynnetty yrityksen omia materiaaleja sekä olemassa olevaa mallia, jota perehdytykseen on sovellettu. Kokonaisuudessaan syntyi perehdytysopas, joka on toteutettu kevään 2020 ja kesän 2020 aikana.
Tavoitteena työssä on tehdä opas yritykselle, jota se pystyy hyödyntämään koko organisaa-tiossa kaikkien edustamiensa merkkien osalta. Yritys on merkittävä toimija omalla toimialal-laan. Yritys työllistää useita henkilöitä sekä myös rekrytoi säännöllisesti uusia työntekijöitä. Yrityksellä on ollut käytössä pohja, jota perehdytyksissä osittain käytetään. Tarve sen päi-vittämiseen nousi kuitenkin esille, kun uusia työntekijöitä rekrytoitiin ja materiaalien vajavai-suus ja sisällön vanhentuminen todettiin.
Oppaassa keskitytään yrityksen ja erityisesti automyyjän keskeisten toimintojen kuvaami-seen sekä yrityksen perus toimintoihin, joita uuden työntekijän tulee tietää ja oppia kun hän uutena työntekijänä saapuu taloon. Tarkoituksena on luoda malli ja pohja joka antaa työnte-kijälle selkeän kuvan siitä, miten yrityksessä toimitaan ja mitä yritys työntekijöiltään edellyt-tää. Oppaan tarkoituksena on myös helpottaa perehdyttäjän työtä sekä toimia muistilistana esimiehen, perehdyttäjän ja uuden työntekijän välillä. Opas on kohdistettu uusille automyy-jille ja se sisältää ohjeistukset sekä toimintamallit uudelle aloittavalle työntekijälle brändistä riippumatta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kirjallisuudesta, joka koskee perehdyttämistä ja siihen oleellisesti liittyviä toimintoja. Viitekehyksessä on tarkoitus kertoa mitä perehdyttä-minen on ja mitä se pitää sisällään. Viitekehyksessä tarkastellaan myös sitä mitä hyötyä, ongelmia, haasteita perehdytyksessä ilmenee. Se sisältää myös tavoitteisiin, seurantaan ja arviointiin liittyvää asiaa, jota tulisi perehdytyksen yhteydessä huomioida. Viitekehyksen tar-koituksena on luoda perusta, jonka pohjalle varsinainen perehdytysopas rakennetaan. Työn lopussa on konkreettinen opas liitteenä, jossa pääsee tutustumaan kyseiseen luonnokseen.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistoa on kerätty haastattelemalla yrityksen työntekijöitä sekä esimiehiä. Oppaan tekemisessä on myös hyö-dynnetty yrityksen omia materiaaleja sekä olemassa olevaa mallia, jota perehdytykseen on sovellettu. Kokonaisuudessaan syntyi perehdytysopas, joka on toteutettu kevään 2020 ja kesän 2020 aikana.