Palvelusetelin käyttöönotto Jämsä-Kuhmoinen yhteistoiminta-alueen vammaispalveluissa
Lahti, Ulla (2020)
Lahti, Ulla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090220049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa palvelusetelin käyttöönoton valmisteluun ja kehittämistyöhön. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena tutkimuksena, jonka aineiston muodosti palvelumuotoilun menetelmien toiminnalliset kokeilut sekä teemahaastattelut.
Palvelumuotoilun menetelmien kokeilut toteutettiin työn tilaajan Jämsän kaupungin sosiaali- ja terveystoimen vammaispalveluissa, jonka työntekijänä opinnäytetyön tekijä toimii. Jämsän sosiaali- ja terveystoimi vastaa myös Kuhmoisten kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista muodostaen Jämsä-Kuhmoinen yhteistoiminta-alueen. Teemahaastattelut toteutettiin yhteistoiminta-alueella jo käytössä olevien palvelusetelien kanssa työskentelevälle henkilöstölle.
Opinnäytetyön johtopäätökset kohdistuvat palvelusetelin käyttöönottoon ja sen kehittämiseen. Tärkeäksi muodostuu käytännön asiakastyön henkilöstön, johtamisen ja palvelutuottajien välisten toimintatapojen suunnitelmallisuus ja keskinäinen tiedottaminen. Palvelusetelijärjestelmää pidetään hyvänä palvelujen järjestämistavan vaihtoehtona ja käytännön toivotiin jatkuvan.
Opinnäytetyö toteutui vuoden 2020 keväällä, jolloin korona epidemiasta johtuvat poikkeustoimet estivät palvelumuotoilun menetelmien kokeilujen laajentamisen käyttäjäasiakkaiden kanssa tehtävään yhteiskehittämiseen. Jämsän kaupungin vammaispalveluiden kokemukset palvelumuotoilun menetelmistä olivat hyviä ja niiden avulla voidaan lisätä palvelujen asiakaslähtöisyyttä. Introduction of a service voucher in Jämsä's disability services
The purpose of this thesis is to produce information for the preparation and development of the introduction of the service voucher. The thesis was conducted as a functional research and the material consisted of functional experiments of service design methods and a thematic interviews.
The client of the thesis was the Disability Services of the City of Jämsä Social and Health Care, where experiments in service design methods were carried out. Jämsä Social and Health Services is also responsible for the social and health services of Kuhmoinen, forming the Jämsä-Kuhmoinen co-operation area. Thematic interviews were conducted with staff working with service vouchers already in use in the co-operation area.
The main conclusion of this thesis is that the planning and mutual communicaton of practical customer work among personel and management as well as the procedures between service providers are important for the preparation and development of the service vouchers. The service voucher system was considered a good alternative for organizing services and the practice was hoped to continue also in the future.
The thesis was completed in the spring of 2020, when exceptional measures due to the Korona epidemic affected the design of the experiments. The epidemic prevented the extension of the experiments to joint development with user customers. However, the Disability Services of the City of Jämsä had promising experiences with service design methods and the methods were considered to further promote customer orientation in the services.
Palvelumuotoilun menetelmien kokeilut toteutettiin työn tilaajan Jämsän kaupungin sosiaali- ja terveystoimen vammaispalveluissa, jonka työntekijänä opinnäytetyön tekijä toimii. Jämsän sosiaali- ja terveystoimi vastaa myös Kuhmoisten kunnan sosiaali- ja terveyspalveluista muodostaen Jämsä-Kuhmoinen yhteistoiminta-alueen. Teemahaastattelut toteutettiin yhteistoiminta-alueella jo käytössä olevien palvelusetelien kanssa työskentelevälle henkilöstölle.
Opinnäytetyön johtopäätökset kohdistuvat palvelusetelin käyttöönottoon ja sen kehittämiseen. Tärkeäksi muodostuu käytännön asiakastyön henkilöstön, johtamisen ja palvelutuottajien välisten toimintatapojen suunnitelmallisuus ja keskinäinen tiedottaminen. Palvelusetelijärjestelmää pidetään hyvänä palvelujen järjestämistavan vaihtoehtona ja käytännön toivotiin jatkuvan.
Opinnäytetyö toteutui vuoden 2020 keväällä, jolloin korona epidemiasta johtuvat poikkeustoimet estivät palvelumuotoilun menetelmien kokeilujen laajentamisen käyttäjäasiakkaiden kanssa tehtävään yhteiskehittämiseen. Jämsän kaupungin vammaispalveluiden kokemukset palvelumuotoilun menetelmistä olivat hyviä ja niiden avulla voidaan lisätä palvelujen asiakaslähtöisyyttä.
The purpose of this thesis is to produce information for the preparation and development of the introduction of the service voucher. The thesis was conducted as a functional research and the material consisted of functional experiments of service design methods and a thematic interviews.
The client of the thesis was the Disability Services of the City of Jämsä Social and Health Care, where experiments in service design methods were carried out. Jämsä Social and Health Services is also responsible for the social and health services of Kuhmoinen, forming the Jämsä-Kuhmoinen co-operation area. Thematic interviews were conducted with staff working with service vouchers already in use in the co-operation area.
The main conclusion of this thesis is that the planning and mutual communicaton of practical customer work among personel and management as well as the procedures between service providers are important for the preparation and development of the service vouchers. The service voucher system was considered a good alternative for organizing services and the practice was hoped to continue also in the future.
The thesis was completed in the spring of 2020, when exceptional measures due to the Korona epidemic affected the design of the experiments. The epidemic prevented the extension of the experiments to joint development with user customers. However, the Disability Services of the City of Jämsä had promising experiences with service design methods and the methods were considered to further promote customer orientation in the services.