Ammatillinen korkeakoulutus haasteena ja tavoitteena keskiuralla oleville naisille
Räsänen, Marjukka (2020)
Räsänen, Marjukka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320066
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kesiuralla olevien naisten tyypillisimpiä haasteita työhön ja vapaa-aikaan liittyen ennen ammatilliseen korkeakoulutukseen hakeutumista. Tarkoituksena oli myös selvittää miten ammatillinen korkeakoulutus vastaa näihin haasteisiin ja mitä hyötyä tutkinnosta koettiin olevan. Tavoitteenani oli antaa pohdittavaa ja käytännön tietoa niille keskiuralla oleville, jotka pohtivat ammatilliseen korkeakoulutukseen hakeutumista.
Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilökohtaisen ja työelämän keskeisimpiä solmukohtia keskiuralla, ikään ja oppimiseen liittyviä haasteita, sekä ammatillista korkeakoulutusta naisnäkökulmasta. Lisäksi tuotiin esille niitä haasteita, joita joudutaan pohtimaan ennen ja jälkeen opintojen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina etäyhteydellä Satakunnan ammattikorkeakoulun ikäkategoriaan kuuluvilta opiskelijoilta. Tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä. Tutkimuksessa työelämän ja henkilökohtaisen elämän haasteista selkeimmin nousivat esille oma ammatillinen osaaminen, työhyvinvointi, sekä oman työn arvostus työyhteisössä, jotka heijastuvat negatiivisesti henkilökohtaiseen elämään siten, että palautuminen työpäivistä oli henkisesti ja fyysisesti raskasta. Opiskeluun liittyvä suurin haaste koettiin olevan taloudellinen selviäminen koko opiskeluprosessista. Oman vapaa-ajan ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin katsottiin taas lisääntyneen hyvin hyödynnetyn opintovapaan myötä.
AMK-tutkinnolla tavoiteltiin työelämässä pysymistä mahdollisimman pitkään, haluttiin kehittää itseään, sekä parantaa omaa elämänlaatua. Koulutus hyödytti lisäämällä yksilön työn tietotaitoa ja sen katsottiin parantavan työn arvostusta, sekä työllistymismahdollisuuksia. Objective of the study was to clarify the most typical challenges that the women experience in midcareer regarding work and leisure before seeking a vocational higher education. My purpose also was to clarify how the vocational higher education answers these challenges and what does it benefit. My objective was to give practical information and something to think about to those women who think of seeking a vocational higher education.
In the theory part the challenges of working life and personal life on midcareer were processed. Challenges which are related to an age and learning also were brought out in it. The theoretical part also considers the higher vocational education from the point of view of women in midcareer. I try to find out the most typical challenges before and after the studies.
The empiria was carried out as a qualitative study. The material of the study was collected from the students of Satakunta university who belonged to the desired age category utilizing the remote connection. 6 students participated in the study. The study shows the biggest challenges in personal and in working life are vocational know-how, work welfare and appreciation of the own work in work community. These are negatively reflected in a personal life so that the returning after the working days was mentally and physically heavy. The biggest challenge related to the studying was economic livelihood. The own leisure and the personal welfare were considered to have increased with the study leave that has been well utilized.
With the degree staying in the working life is, if possible, reached for. The results show that it is important to women in midcareer to develop themselves. The education benefited by increasing the know-how of the individual and it was considered to improve the appreciation of the work and employment opportunities.
Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilökohtaisen ja työelämän keskeisimpiä solmukohtia keskiuralla, ikään ja oppimiseen liittyviä haasteita, sekä ammatillista korkeakoulutusta naisnäkökulmasta. Lisäksi tuotiin esille niitä haasteita, joita joudutaan pohtimaan ennen ja jälkeen opintojen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina etäyhteydellä Satakunnan ammattikorkeakoulun ikäkategoriaan kuuluvilta opiskelijoilta. Tutkimukseen osallistui kuusi henkilöä. Tutkimuksessa työelämän ja henkilökohtaisen elämän haasteista selkeimmin nousivat esille oma ammatillinen osaaminen, työhyvinvointi, sekä oman työn arvostus työyhteisössä, jotka heijastuvat negatiivisesti henkilökohtaiseen elämään siten, että palautuminen työpäivistä oli henkisesti ja fyysisesti raskasta. Opiskeluun liittyvä suurin haaste koettiin olevan taloudellinen selviäminen koko opiskeluprosessista. Oman vapaa-ajan ja henkilökohtaisen hyvinvoinnin katsottiin taas lisääntyneen hyvin hyödynnetyn opintovapaan myötä.
AMK-tutkinnolla tavoiteltiin työelämässä pysymistä mahdollisimman pitkään, haluttiin kehittää itseään, sekä parantaa omaa elämänlaatua. Koulutus hyödytti lisäämällä yksilön työn tietotaitoa ja sen katsottiin parantavan työn arvostusta, sekä työllistymismahdollisuuksia.
In the theory part the challenges of working life and personal life on midcareer were processed. Challenges which are related to an age and learning also were brought out in it. The theoretical part also considers the higher vocational education from the point of view of women in midcareer. I try to find out the most typical challenges before and after the studies.
The empiria was carried out as a qualitative study. The material of the study was collected from the students of Satakunta university who belonged to the desired age category utilizing the remote connection. 6 students participated in the study. The study shows the biggest challenges in personal and in working life are vocational know-how, work welfare and appreciation of the own work in work community. These are negatively reflected in a personal life so that the returning after the working days was mentally and physically heavy. The biggest challenge related to the studying was economic livelihood. The own leisure and the personal welfare were considered to have increased with the study leave that has been well utilized.
With the degree staying in the working life is, if possible, reached for. The results show that it is important to women in midcareer to develop themselves. The education benefited by increasing the know-how of the individual and it was considered to improve the appreciation of the work and employment opportunities.