Varhaiskasvattajien näkemyksiä ja ajatuksia työhyvinvoinnista: Kauhajoen kaupunki
Ahonen, Marjo (2020)
Ahonen, Marjo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620137
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kauhajoen kaupungilla työskentelevien varhaiskasvattajien näkemyksiä ja ajatuksia työhyvinvoinnista. Tavoitteena oli selvittää, mitä työhyvinvointi heidän mielestään on ja mitkä ovat ne elementit, jotka vaikuttavat heidän omaan työhyvinvointiinsa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työhyvinvointia käsittelevästä kirjallisuudesta. Työhyvinvointia käsitellään varhaiskasvatustyön näkökulmasta.
Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä helmikuussa 2020. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Varhaiskasvattajat saivat vastata kyselyyn anonyymisti. Kyselyyn vastasi 40 varhaiskasvattajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työhyvinvointi on varhaiskasvattajille tärkeä asia, jolla on vaikutusta sekä työssä että vapaa-ajalla jaksamiseen. Työhyvinvointi yhdistettiin vahvasti työn sisältöön, työyhteisöön sekä sen johtamiseen. Työhyvinvoinniksi koettiin myös esimerkiksi se, että töihin on kiva mennä ja siellä viihtyy.
Työhyvinvointiin vaikuttavia asioita olivat tutkimuksen mukaan mielekäs työ, toimiva tiimi, hyvä työilmapiiri sekä työyhteisön tuki. Myös esimiestyöllä on selkeästi suuri vaikutus varhaiskasvattajien työhyvinvointiin. Työntekijät toivoivat esimiehen olevan oikeudenmukainen, tasapuolinen ja kannustava. Myös keskusteleva, kuunteleva ja läsnä oleva esimies koettiin tärkeäksi.
Työhyvinvointia nähtiin heikentävän työssä koettava melu ja hälinä, haastavat lapset, isot lapsiryhmät sekä huono työilmapiiri. Myös välinpitämättömän, epäoikeudenmukaisen ja huonosti tavoitettavan esimiehen koettiin vaikuttavan heikentävästi työhyvinvointiin.
Tärkein työn ilon antaja vastaajille olivat lapset. Varhaiskasvatuksessa työskentely onkin monelle kutsumusammatti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu työhyvinvointia käsittelevästä kirjallisuudesta. Työhyvinvointia käsitellään varhaiskasvatustyön näkökulmasta.
Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä Webropol-kyselyllä helmikuussa 2020. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Varhaiskasvattajat saivat vastata kyselyyn anonyymisti. Kyselyyn vastasi 40 varhaiskasvattajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työhyvinvointi on varhaiskasvattajille tärkeä asia, jolla on vaikutusta sekä työssä että vapaa-ajalla jaksamiseen. Työhyvinvointi yhdistettiin vahvasti työn sisältöön, työyhteisöön sekä sen johtamiseen. Työhyvinvoinniksi koettiin myös esimerkiksi se, että töihin on kiva mennä ja siellä viihtyy.
Työhyvinvointiin vaikuttavia asioita olivat tutkimuksen mukaan mielekäs työ, toimiva tiimi, hyvä työilmapiiri sekä työyhteisön tuki. Myös esimiestyöllä on selkeästi suuri vaikutus varhaiskasvattajien työhyvinvointiin. Työntekijät toivoivat esimiehen olevan oikeudenmukainen, tasapuolinen ja kannustava. Myös keskusteleva, kuunteleva ja läsnä oleva esimies koettiin tärkeäksi.
Työhyvinvointia nähtiin heikentävän työssä koettava melu ja hälinä, haastavat lapset, isot lapsiryhmät sekä huono työilmapiiri. Myös välinpitämättömän, epäoikeudenmukaisen ja huonosti tavoitettavan esimiehen koettiin vaikuttavan heikentävästi työhyvinvointiin.
Tärkein työn ilon antaja vastaajille olivat lapset. Varhaiskasvatuksessa työskentely onkin monelle kutsumusammatti.