Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksessa käytettävä materiaali kielenkehityksen tukemiseen

Ahtiainen, Mari (2020)

 
Avaa tiedosto
Ahtiainen_Mari.pdf (336.8Kt)
Lataukset: 


Ahtiainen, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720191
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, jonka tavoitteena on kartoittaa Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa käytössä olevia menetelmiä ja materiaaleja lapsen äidinkielen sekä suomen kielen kehityksen tukemiseksi. Tutkimus keskittyy varhaiskasvatuksen ammattilaisiin, jotka työskentelevät lasten kanssa, joiden äidinkieli on jokin muu kuin suomi. Opinnäytetyön tuotoksena myös kehitetään Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa käytössä olevaa Paula-materiaalia, jonka tarkoituksena on antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille työkaluja lapsen suomen kielen kehityksen tukemiseen.

Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyönä Piinokankadun päivähoitoyksikön kanssa. Tarve kehittämistyölle nousi päiväkodin henkilökunnalta. Henkilökunta toivoi lisää ideoita ja valmiita materiaaleja lapsen kielenkehityksen tukemiseen. Tavoitteena oli löytää Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa käytössä olevat menetelmät, jolloin hyväksi havaittuja menetelmiä voitaisiin jakaa kaikille Turun kaupungin varhaiskasvatuksessa työskenteleville. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää kehitettäessä kielenkehityksen tukemiseen tarkoitettua materiaalia sekä sen jakamista.

Teoriaosuudessa tarkastellaan lapsen kielenkehityksen vaiheita sekä kielenkehitykseen vaikuttavia tekijöitä. Tekstissä tarkastellaan myös kielenkehityksen vaiheita, kun lapsi opettelee toista kieltä äidinkielensä lisäksi. Opinnäytetyön teoriaosuuteen on kerätty tietoa varhaiskasvatuksen järjestämistä ohjaavista laeista ja asetuksista. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös monikulttuurisen varhaiskasvatuksen piirteitä ja käytäntöjä.

Tutkimuksen tulosten mukaan lapsen suomen kielen kehityksen tukemiseen käytettiin monipuolisesti erilaisia menetelmiä. Varhaiskasvattajat osasivat nimetä useita menetelmiä sekä materiaaleja, joita käyttävät lapsen suomen kielen kehityksen tukemiseen. Lapsen äidinkielen tukemiseen käytettäviä menetelmiä nimettiin vain muutamia. Tutkimuksen tulosten mukaan ammattilaiset kaipasivat lisää materiaalia, jota voi käyttää lapsen äidinkielen kehityksen tukemiseen. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi se, että lapsen äidinkielen kehityksen tukeminen on hyvin pitkälti lapsen lähipiirin ja huoltajien vastuulla, kun lapsen äidinkieli on jokin muu kuin suomen kieli.
 
This thesis is a quantitative study, with the aim of surveying the methods and materials used in the City of Turku to support child's development in his or her native language and Finnish language. Thesis focuses on early childhood education professionals, who work with children with a native language other than finish. Paula-material that is in use in the City of Turku is also developed as a result of this thesis. The aim of the material is to give early childhood education professionals tools to support children’s development in the Finnish language.

This thesis is made in cooperation with Piinokankatu Day Care Unit. The need for developing the material came from the staff of the day care center. The staff requested more ideas and ready-to-use materials to support children’s language development. The aim was to find the materials in use in early childhood education at the City of Turku, so the methods deemed useful could be shared to everyone working in early childhood education in the City of Turku. Results of the study are also intended to be used developing both the material to support language development and the sharing of said material.

The theory section examines the phases of a child’s language development and factors that influence it. Phases of language development are also examined, when a child is learning another language besides his or her native language. Information of laws and decrees governing the organization of early childhood education is also collected in the theory section. The section also examines traits and practices of multicultural early childhood education.

According to the results of the study, different materials were diversely used to support Finnish language development. Early childhood educators could name several different methods and materials that they used to support a child's Finnish language development. Only a few methods used to support a child’s native language development were named. According to the results of the study, the professionals wished for more material used to support the development of a child’s native language. Results of the study reveal that child’s close relatives and guardians are mainly responsible for supporting the development of a child’s native language, when the child’s native language is not Finnish.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste