Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Säännöllisen linja-autoliikenteen asiakaspalvelututkimus

Enroos, Jouni (2011)

 
Avaa tiedosto
Enroos_Jouni.pdf (4.797Mt)
Lataukset: 


Enroos, Jouni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110714300
Tiivistelmä
Tiivistelmä

Linja-autoliikenteellä on merkittävä rooli maamme julkisen liikenteen hoitamisessa. Linja-autoissa kulkevien julkisen liikenteen matkustajien osuus on 60 %. Kun pääkaupunkiseudun vaikutus jätetään pois laskuista, lähes 90 prosenttia joukkoliikenteen matkoista kuljetaan busseilla.

Vuonna 1934 perustettu perheyritys Töysän Linja hoitaa yhdessä Karstulan Liikenteen kanssa laajasti linjaliikennettä sekä tilausajotoimintaa ympäri Keski- ja Etelä-Suomea noin 50 linja-auton voimin.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden näkemyksiä molempien yritysten linjaliikenteen yleisestä toimivuudesta. Asiakkailta saatujen palautteiden perusteella on tarkoitus kehittää yritysten toimintaa tulevaisuudessa niiltä osin kuin se on mahdollista.

Tutkimus toteutettiin erillisenä lomakekyselynä. Tutkimuslomakkeita jaettiin linja-autoissa asiakkaille. Lomakkeet oli mahdollista palauttaa suoraan kuljettajalle tai postitse. Lomakkeita jaettiin yhteensä 550 kappaletta, joista 275 palautui. Palautusprosenttia voidaan pitää korkeana, sillä tutkimusta ei markkinoitu etukäteen.

Tutkimuksessa selvitettäviä pääkohtia oli viisi: aikataulut, reitti, kuljettaja, rahastus sekä kalusto. Pääkohdat jaettiin eri osa-alueiden kysymyksiksi, joita asiakkaat arvioivat asteikolla 1-4. Tutkimuslomake oli kaksipuolinen. Lomakkeen toisella puolella oli tarkentavia kysymyksiä asiakkaan matkaan liittyen sekä tila vapaalle palautteelle.

Asiakastutkimuksen tulosten pohjalta voidaan todeta kummankin liikennöitsijän hoitavan erinomaisesti linjaliikennettä. Kehitettäviksi asioiksi koettiin muun muassa seutulippualueiden laajentuminen, aikataulujen muuttaminen tietyillä reiteillä sekä matkalippujen yleinen hintataso. Lisäksi asiakkaat toivoivat lisää linjavuoroja esimerkiksi Jyväskylä-Keuruu välille. Hyvin hoidettu yleinen toiminta sekä kuljettajien ammattitaito keräsivät erityisesti positiivista palautetta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste