Nettimarkkinoinnin mahdollisuudet seuratoiminnassa
Poukka, Petteri (2011)
Poukka, Petteri
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414236
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan nettimarkkinoinnin mahdollisuuksia seuratoiminnassa. Aihetta tarkastellaan sekä toimeksiantaja Salon Palloilijoiden että yleisesti seuratoiminnan kannalta. Tarkoitus on tutkia ja löytää mahdollisimman paljon käteviä, toimivia sekä uusia markkinointikeinoja, joilla seura pysyy mielenkiintoisena virtuaalisessa maailmassa nyt ja tulevaisuudessa.
Nykypäivänä fyysisen maailman rinnalle on kehittynyt virtuaalinen maailma. Massamarkkinointi on menettämässä otettaan nettimarkkinoinnin rinnalla. Seuran on uudistuttava ja tiedostettava nettimarkkinoinnin luonne, tärkeydet ja mahdollisuudet. Seuran nettisivut sekä aktiivinen käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa ovat elinehtoja nettimarkkinoinnin toimivuuden kannalta, sillä vuorovaikutteisuus on yksi keskeinen osa koko nettimarkkinointia.
Nettisivut ja niiden löydettävyys, hakukoneisiin jäävä digitaalinen jalanjälki, sähköpostimarkkinointi sekä sosiaalinen media ovat menetelmiä, joiden avulla seuran nettimarkkinointia voidaan edistää sekä kehittää jatkuvasti. Miten näitä menetelmiä tulisi juuri oikein käyttää, on lähes mahdotonta tietää alati muuttuvassa ja kehittyvässä yhteiskunnassa, mutta sisältöstrategian, johdonmukaisuuden sekä yhtenevän linjan avulla ollaan oikealla tiellä.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee Salon Palloilijoiden nettimarkkinointia ennen, nyt ja tulevaisuudessa sekä mukana on myös samalla sarjatasolla kamppailevan toisen seuranjohtajan haastattelu. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla, joiden perusteella voidaan todeta, että nettimarkkinoinnin voima on valtava. Nettisivut sekä varsinkin sosiaalinen media on suuri markkinointikanava ja esimerkiksi Facebook-markkinoinnin vaikutukset yleisömäärien kasvuun otteluissa ovat jo nyt suuret.
Nykypäivänä fyysisen maailman rinnalle on kehittynyt virtuaalinen maailma. Massamarkkinointi on menettämässä otettaan nettimarkkinoinnin rinnalla. Seuran on uudistuttava ja tiedostettava nettimarkkinoinnin luonne, tärkeydet ja mahdollisuudet. Seuran nettisivut sekä aktiivinen käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa ovat elinehtoja nettimarkkinoinnin toimivuuden kannalta, sillä vuorovaikutteisuus on yksi keskeinen osa koko nettimarkkinointia.
Nettisivut ja niiden löydettävyys, hakukoneisiin jäävä digitaalinen jalanjälki, sähköpostimarkkinointi sekä sosiaalinen media ovat menetelmiä, joiden avulla seuran nettimarkkinointia voidaan edistää sekä kehittää jatkuvasti. Miten näitä menetelmiä tulisi juuri oikein käyttää, on lähes mahdotonta tietää alati muuttuvassa ja kehittyvässä yhteiskunnassa, mutta sisältöstrategian, johdonmukaisuuden sekä yhtenevän linjan avulla ollaan oikealla tiellä.
Opinnäytetyön empiirinen osa käsittelee Salon Palloilijoiden nettimarkkinointia ennen, nyt ja tulevaisuudessa sekä mukana on myös samalla sarjatasolla kamppailevan toisen seuranjohtajan haastattelu. Tutkimus toteutettiin haastatteluilla, joiden perusteella voidaan todeta, että nettimarkkinoinnin voima on valtava. Nettisivut sekä varsinkin sosiaalinen media on suuri markkinointikanava ja esimerkiksi Facebook-markkinoinnin vaikutukset yleisömäärien kasvuun otteluissa ovat jo nyt suuret.