”Minun voimavarani” : Seitsemäsluokkalaisten voimavarojen kartoitus tarinoiden ja kuvien keinoin
Teittinen, Pia (2011)
Teittinen, Pia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814331
Tiivistelmä
Selvitin opinnäytetyössäni seitsemäsluokkalaisten voimavaroja. Kartoitus oli kvalitatiivinen ja analysoin siinä kirjoitelmia ja valokuvia käyttäen teemoittelumenetelmää. Oppilaat kirjoittivat käsin kirjoitelmat äidinkielen oppitunnilla koulussa. Kirjoitelman aiheena oli ”omat voimavarani”. Oppilaat työstivät tekstit valmiiksi kotonaan ja lähettivät ne minulle sähköpostilla. Kohderyhmän jäsenet valokuvasi kirjoitelmistaan nousseita voimavaroja vapaa-aikanaan ja he lähettivät kuvat minulle sähköpostin liitteinä mahdollisten kuvatekstien kera.
Keräsin kirjoitelmat ja valokuvat yhdeltä seitsemänneltä luokalta Etelä-Savon alueelta vuoden 2011 tammi- ja helmikuun aikana. Analysoitavia kirjoitelmia oli kaksitoista ja valokuvia yksitoista. Kohderyhmäläiset olivat 12–13-vuotiaita.
Seitsemäsluokkalaisten ajatuksia voimavaroista toin esille julkaisemalla kirjoitelmat ja valokuvat internetissä. Kirja julkaistiin nuorten portaalissa Po1ntin sivuilla. Näin kaikilla on mahdollisuus lukea seitsemäs luokkalaisten kokemuksista siitä, millaisia voimavaroja heillä elämässään on. Voimavarat auttavat varhaisnuoria selviytymään jokapäiväisessä elämässä. Seitsemäsluokkalaisten voimavaroja kartoittamalla sain tietoa asioista, jotka ovat kohderyhmälle merkityksellisiä. Uskon, että voimavarojen kartoituksella ja julkaistulla kirjalla on merkitystä niin nuorten kuin nuorten kanssa työskentelevienkin kes-kuudessa.
Seitsemäsluokkalaisille tärkeimmiksi asioiksi nousivat perhe, ystävät, harrastukset ja musiikki. Perhettä seitsemäsluokkalaiset kuvailivat tärkeäksi, koska perhe välittää, tukee ja rakastaa. Ystävät seitsemäsluokkalaisten mukaan auttavat, ystäviin voi luottaa ja ystävät lohduttavat. Harrastukset nousivat monen kertomuksesta esille, sillä harrastaessa muut arjen asiat unohtuvat. Harrastaessa myös näkee kavereita ja pidetään hauskaa. Musiikki nousi voimavaraksi, sillä musiikkia kuunnellessa tai tehdessä seitsemäsluokkalaiset muun muassa voivat purkaa tunteitaan. Seitsemäsluokkalaisten ottamien kuvien yleisimmät kohteet olivat eläimet ja luonto.
Keräsin kirjoitelmat ja valokuvat yhdeltä seitsemänneltä luokalta Etelä-Savon alueelta vuoden 2011 tammi- ja helmikuun aikana. Analysoitavia kirjoitelmia oli kaksitoista ja valokuvia yksitoista. Kohderyhmäläiset olivat 12–13-vuotiaita.
Seitsemäsluokkalaisten ajatuksia voimavaroista toin esille julkaisemalla kirjoitelmat ja valokuvat internetissä. Kirja julkaistiin nuorten portaalissa Po1ntin sivuilla. Näin kaikilla on mahdollisuus lukea seitsemäs luokkalaisten kokemuksista siitä, millaisia voimavaroja heillä elämässään on. Voimavarat auttavat varhaisnuoria selviytymään jokapäiväisessä elämässä. Seitsemäsluokkalaisten voimavaroja kartoittamalla sain tietoa asioista, jotka ovat kohderyhmälle merkityksellisiä. Uskon, että voimavarojen kartoituksella ja julkaistulla kirjalla on merkitystä niin nuorten kuin nuorten kanssa työskentelevienkin kes-kuudessa.
Seitsemäsluokkalaisille tärkeimmiksi asioiksi nousivat perhe, ystävät, harrastukset ja musiikki. Perhettä seitsemäsluokkalaiset kuvailivat tärkeäksi, koska perhe välittää, tukee ja rakastaa. Ystävät seitsemäsluokkalaisten mukaan auttavat, ystäviin voi luottaa ja ystävät lohduttavat. Harrastukset nousivat monen kertomuksesta esille, sillä harrastaessa muut arjen asiat unohtuvat. Harrastaessa myös näkee kavereita ja pidetään hauskaa. Musiikki nousi voimavaraksi, sillä musiikkia kuunnellessa tai tehdessä seitsemäsluokkalaiset muun muassa voivat purkaa tunteitaan. Seitsemäsluokkalaisten ottamien kuvien yleisimmät kohteet olivat eläimet ja luonto.