Kohdemaan kulttuurituntemuksen merkitys kansainvälisessä liiketoiminnassa
Utoslahti, Päivi (2020)
Utoslahti, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091120367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091120367
Tiivistelmä
Kansainvälistyville yrityksille on tarjolla useita kulttuurien ominaisuuksia selittäviä konsepteja, mutta yleisesti kulttuurituntemuksen merkitys kansainvälisen liiketoiminnan onnistumiselle on tuntematon. Ei myöskään ole tiedossa hyödyntävätkö suomalaiset pk-yritykset kulttuuritietoutta riittävästi kansainvälistymisprosessinsa aikana. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia, miten eri kulttuuritekijöiden huomioiminen vaikuttaa kansainvälistymisen onnistumiseen. Opinnäytetyö esittelee hyödynnettävissä olevan kokonaiskuvan aiheesta kansainvälistymistä suunnitteleville pk-yrityksille.
Opinnäytetyötutkimuksessa selvitetään kulttuurituntemuksen hyödyntämisen vaikutuksia, sen tämänhetkistä tasoa ja kulttuurieroista aiheutuvia haasteita. Kohderyhmäksi valittiin suomalaisten yritysten kansainvälistymistä tukevien organisaatioiden asiantuntijoita sekä yhdenkansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan suomalaisen yrityksen toimitusjohtaja. Tutkimus toteutettiin haastatteluihin perustuvana kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksentulosten perusteella korkealla kulttuurituntemuksen tasolla on kansainvälistymistä nopeuttava vaikutus. Yrityksen tuotteen, markkinoinnin ja myyntitavan paikallistaminen, eli mukauttaminen kohdemaan ja sen kulttuurin mukaisesti, on myös tärkeässä asemassa uudella markkinalla onnistumisessa. Lisäksi jo kansainvälistymisen suunnittelu vaiheessa tapahtuvan kohdemaassa vierailun havaittiin olevan edellytys kulttuurierojen syvälliselle ymmärtämiselle. Tutkimuksen aikana ilmeni myös, etteivät suomalaiset pk-yritykset huomioi kulttuuritekijöitä riittävästi kansainvälisessä liiketoiminnassaan. Opinnäytetyön tietoperusta sekä tutkimus kuitenkin osoittavat kulttuurituntemuksella olevan selkeä ja moninainen vaikutus kansainvälisen liiketoiminnan eri osa-alueisiin. Opinnäytetyötä hyödyntämällä pk-yritykset voivat saada monipuolisen näkemyksen siitä, miten ja miksi kulttuuritekijöiden huomiointi on kannattavaa. There are various concepts of cultural identification available for internationalizing companies. However, the significance of cultural knowledge to the success of international business is generally unknown. Also, the fact whether Finnish small and medium-sized enterprises (SME) are utilizing cultural knowledge during their internationalizing process is yet undetermined. Therefore, it is important to study what kind of an effect utilization of cultural factors has on the success of internationalization. This thesis presents a useful overall view of the topic for the SMEs planning to internationalize.
The effects of utilizing cultural knowledge, current level of utilizing it and possible challenges due to cultural differences are investigated in the thesis study. Experts from organizations aiding internationalizing Finnish companies and a managing director from a Finnish company with international operations were chosen as a target group of the study. The study was implemented as a qualitative study based on interviews.
Based on the study, high level of cultural knowledge accelerates internationalization. Localization of the product, marketing and sales methods, i.e. adaptation according to the target country and its culture, is important to succeeding on a new market. Furthermore, visiting the target country already during a planning phase of internationalization was perceived to be a precondition for profound understanding of cultural differences. During the study it was found that Finnish SMEs are not paying attention to cultural aspects sufficiently enough in their international business. However, both the background research and the study indicate cultural knowledge to have a clear and multifaceted effect on various aspects of international business. By utilizing this thesis, SMEs are able to obtain comprehensive knowledge on how to pay attention to cultural factors and why it is beneficial.
Opinnäytetyötutkimuksessa selvitetään kulttuurituntemuksen hyödyntämisen vaikutuksia, sen tämänhetkistä tasoa ja kulttuurieroista aiheutuvia haasteita. Kohderyhmäksi valittiin suomalaisten yritysten kansainvälistymistä tukevien organisaatioiden asiantuntijoita sekä yhdenkansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan suomalaisen yrityksen toimitusjohtaja. Tutkimus toteutettiin haastatteluihin perustuvana kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimuksentulosten perusteella korkealla kulttuurituntemuksen tasolla on kansainvälistymistä nopeuttava vaikutus. Yrityksen tuotteen, markkinoinnin ja myyntitavan paikallistaminen, eli mukauttaminen kohdemaan ja sen kulttuurin mukaisesti, on myös tärkeässä asemassa uudella markkinalla onnistumisessa. Lisäksi jo kansainvälistymisen suunnittelu vaiheessa tapahtuvan kohdemaassa vierailun havaittiin olevan edellytys kulttuurierojen syvälliselle ymmärtämiselle. Tutkimuksen aikana ilmeni myös, etteivät suomalaiset pk-yritykset huomioi kulttuuritekijöitä riittävästi kansainvälisessä liiketoiminnassaan. Opinnäytetyön tietoperusta sekä tutkimus kuitenkin osoittavat kulttuurituntemuksella olevan selkeä ja moninainen vaikutus kansainvälisen liiketoiminnan eri osa-alueisiin. Opinnäytetyötä hyödyntämällä pk-yritykset voivat saada monipuolisen näkemyksen siitä, miten ja miksi kulttuuritekijöiden huomiointi on kannattavaa.
The effects of utilizing cultural knowledge, current level of utilizing it and possible challenges due to cultural differences are investigated in the thesis study. Experts from organizations aiding internationalizing Finnish companies and a managing director from a Finnish company with international operations were chosen as a target group of the study. The study was implemented as a qualitative study based on interviews.
Based on the study, high level of cultural knowledge accelerates internationalization. Localization of the product, marketing and sales methods, i.e. adaptation according to the target country and its culture, is important to succeeding on a new market. Furthermore, visiting the target country already during a planning phase of internationalization was perceived to be a precondition for profound understanding of cultural differences. During the study it was found that Finnish SMEs are not paying attention to cultural aspects sufficiently enough in their international business. However, both the background research and the study indicate cultural knowledge to have a clear and multifaceted effect on various aspects of international business. By utilizing this thesis, SMEs are able to obtain comprehensive knowledge on how to pay attention to cultural factors and why it is beneficial.