Sähköinen etäasiointi avoterveydenhuollosssa
Alainen, Emilia (2020)
Alainen, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062919422
Tiivistelmä
Teknologia sekä digitaalisuus ovat väistämätöntä tulevaisuutta, joka muuttaa koko yhteiskuntaa. Sosiaali- ja terveydenhoitoala ei ole poikkeus. Hyvinvointiyhteiskunnassa pyritään saavuttamaan mahdollisimman moni palveluiden piiriin. Asiakkaat ovat kuitenkin yksilöitä ja osa hyötyy-, osa vastustaa- ja osa ei osaa käyttää ilman apua sähköisiä etäasiointipalveluita. Lisäksi väestöstä löytyy edelleen asiakkaita, jotka eivät hyödynnä laisinkaan uusinta teknologiaa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston keruu suoritettiin syysmarraskuussa 2019. Tiedonhaussa hyödynnettiin Cinahl sekä Pubmed hakupalveluita sekä manuaalista hakua. Aineiston valinta tehtiin edeltä määritettyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella. Aineistoon valikoitui 14 tutkimusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sähköisen etäasiointi palveluiden hyödyt ja haitat, sekä tutkimusaineistoon pohjautuen kuvailla tulevaisuuden odotuksia. Tavoitteena on lisätä avoterveydenhuollon etäasiointia kehittäville ammattilaisille tietoisuutta hyödyistä, haitoista sekä tulevaisuuden odotuksista, jotta uusien palveluiden käyttöönotto onnistuisi ja niiden kohderyhmät löydettäisiin paremmin. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Mitkä ovat sähköisen etäasioinnin hyödyt ja haitat? ja 2) Kuinka sähköinen etäasiointi tulee kehittymään?
Asiakkaille tarjotaan sähköisen etäasiointipalveluiden kautta itsehoidon ohjeistusta, -seurantaa, testausta sekä hoitajan- ja lääkärin etävastaanottoa. Etävastaanottoja on räätälöity eri asiakkaille sekä ryhmille sopiviksi, myös anonyymisti. Mutta tehokkaan, nopean sekä yksilöllisen etäasiointipalvelun kehittäminen ei ole ongelmatonta. Haasteeksi saattaa muodostua potilastietoturvallisuus, tiedonkulku ja -jakaminen sekä syrjäytymisvaara. Tulevaisuudessa lähdetäänkin kaventamaan ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantamaan asiakaslähtöisyyttä, saatavuutta sekä hillitsemään kustannuksia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineiston keruu suoritettiin syysmarraskuussa 2019. Tiedonhaussa hyödynnettiin Cinahl sekä Pubmed hakupalveluita sekä manuaalista hakua. Aineiston valinta tehtiin edeltä määritettyjen sisäänotto- ja poissulkukriteerien perusteella. Aineistoon valikoitui 14 tutkimusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää sähköisen etäasiointi palveluiden hyödyt ja haitat, sekä tutkimusaineistoon pohjautuen kuvailla tulevaisuuden odotuksia. Tavoitteena on lisätä avoterveydenhuollon etäasiointia kehittäville ammattilaisille tietoisuutta hyödyistä, haitoista sekä tulevaisuuden odotuksista, jotta uusien palveluiden käyttöönotto onnistuisi ja niiden kohderyhmät löydettäisiin paremmin. Tämän opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Mitkä ovat sähköisen etäasioinnin hyödyt ja haitat? ja 2) Kuinka sähköinen etäasiointi tulee kehittymään?
Asiakkaille tarjotaan sähköisen etäasiointipalveluiden kautta itsehoidon ohjeistusta, -seurantaa, testausta sekä hoitajan- ja lääkärin etävastaanottoa. Etävastaanottoja on räätälöity eri asiakkaille sekä ryhmille sopiviksi, myös anonyymisti. Mutta tehokkaan, nopean sekä yksilöllisen etäasiointipalvelun kehittäminen ei ole ongelmatonta. Haasteeksi saattaa muodostua potilastietoturvallisuus, tiedonkulku ja -jakaminen sekä syrjäytymisvaara. Tulevaisuudessa lähdetäänkin kaventamaan ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantamaan asiakaslähtöisyyttä, saatavuutta sekä hillitsemään kustannuksia.