Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagogiset aistileikit varhaiskasvatusikäisen lapsen kasvun ja oppimisen tukena

Niiranen, Kaisa; Reinikainen, Anna (2020)

 
Avaa tiedosto
Niiranen_Kaisa,Reinikainen_Anna.pdf (701.6Kt)
Lataukset: 


Niiranen, Kaisa
Reinikainen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619376
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja sen toimeksiantajana oli Holman vuoropäiväkoti Orivedeltä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa varhaiskasvatusikäisen lapsen aistitoiminnasta sekä kehittää Holman vuoropäiväkodin aistileikkitoimintaa ja aistileikkitoimintaa huomioivia oppimisympäristöjä.

Opinnäytetyö toteutettiin työelämän tutkivana kehittämistyönä kvalitatiivisista lähtökohdista. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella jyväskyläläisestä Nisulan päiväkodista sekä orivesiläisestä Holman vuoropäiväkodista. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyllä. Lisäksi Holman vuoropäiväkodissa tehtiin väliarviointi henkilöstön kanssa. Väliarvioinnin menetelmänä oli benchmarkkaus. Tutkimuksessa saatujen aineistojen pohjalta tuotettiin pedagoginen aistileikkiopas Holman vuoropäiväkotiin yhdessä sen henkilöstön kanssa.

Tutkimustulokset osoittivat, että aistitoiminnan huomioivat menetelmät koetaan varhaiskasvatuksessa merkityksellisiksi. Aistitoimintaa huomioivia menetelmiä hyödynnetään pedagogisesti, koska niiden koetaan tukevan kaikenlaisten lasten suotuisaa kasvua, kehitystä ja oppimista. Aineistojen mukaan oppimisympäristön merkitys, aisteja aktivoivana ja rauhoittavana elementtinä on merkityksellinen ja niihin tulisi kiinnittää huomiota erilaista toimintaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Pedagogisen aistileikkioppaalta toivottiin selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä ja sen toivottiin pohjautuvan varhaiskasvatussuunnitelman viiteen oppimisen alueeseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste