Pedagogiset aistileikit varhaiskasvatusikäisen lapsen kasvun ja oppimisen tukena
Niiranen, Kaisa; Reinikainen, Anna (2020)
Niiranen, Kaisa
Reinikainen, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020062619376
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja sen toimeksiantajana oli Holman vuoropäiväkoti Orivedeltä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa varhaiskasvatusikäisen lapsen aistitoiminnasta sekä kehittää Holman vuoropäiväkodin aistileikkitoimintaa ja aistileikkitoimintaa huomioivia oppimisympäristöjä.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän tutkivana kehittämistyönä kvalitatiivisista lähtökohdista. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella jyväskyläläisestä Nisulan päiväkodista sekä orivesiläisestä Holman vuoropäiväkodista. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyllä. Lisäksi Holman vuoropäiväkodissa tehtiin väliarviointi henkilöstön kanssa. Väliarvioinnin menetelmänä oli benchmarkkaus. Tutkimuksessa saatujen aineistojen pohjalta tuotettiin pedagoginen aistileikkiopas Holman vuoropäiväkotiin yhdessä sen henkilöstön kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että aistitoiminnan huomioivat menetelmät koetaan varhaiskasvatuksessa merkityksellisiksi. Aistitoimintaa huomioivia menetelmiä hyödynnetään pedagogisesti, koska niiden koetaan tukevan kaikenlaisten lasten suotuisaa kasvua, kehitystä ja oppimista. Aineistojen mukaan oppimisympäristön merkitys, aisteja aktivoivana ja rauhoittavana elementtinä on merkityksellinen ja niihin tulisi kiinnittää huomiota erilaista toimintaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Pedagogisen aistileikkioppaalta toivottiin selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä ja sen toivottiin pohjautuvan varhaiskasvatussuunnitelman viiteen oppimisen alueeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän tutkivana kehittämistyönä kvalitatiivisista lähtökohdista. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella jyväskyläläisestä Nisulan päiväkodista sekä orivesiläisestä Holman vuoropäiväkodista. Kysely toteutettiin Webropol-kyselyllä. Lisäksi Holman vuoropäiväkodissa tehtiin väliarviointi henkilöstön kanssa. Väliarvioinnin menetelmänä oli benchmarkkaus. Tutkimuksessa saatujen aineistojen pohjalta tuotettiin pedagoginen aistileikkiopas Holman vuoropäiväkotiin yhdessä sen henkilöstön kanssa.
Tutkimustulokset osoittivat, että aistitoiminnan huomioivat menetelmät koetaan varhaiskasvatuksessa merkityksellisiksi. Aistitoimintaa huomioivia menetelmiä hyödynnetään pedagogisesti, koska niiden koetaan tukevan kaikenlaisten lasten suotuisaa kasvua, kehitystä ja oppimista. Aineistojen mukaan oppimisympäristön merkitys, aisteja aktivoivana ja rauhoittavana elementtinä on merkityksellinen ja niihin tulisi kiinnittää huomiota erilaista toimintaa suunnitellessa ja toteuttaessa. Pedagogisen aistileikkioppaalta toivottiin selkeyttä ja helppokäyttöisyyttä ja sen toivottiin pohjautuvan varhaiskasvatussuunnitelman viiteen oppimisen alueeseen.