Streamaamien vaikuttajamarkkinoinnin keinona
Viita, Mika (2020)
Viita, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420426
Tiivistelmä
Livestreamaaminen on 2010-luvulla kasvanut ilmiö, josta on tullut yksi sosiaalisen median
vaikuttajamarkkinoinnin keino. Mobiiliyhteydet ja e-sports yhdessä ovat aiheuttaneet livestreamaamisen räjähdysmäisen kasvun. Livestreamaaminen kuitenkin eroaa perinteisestä sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista monilla eri tavoilla.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa havainnoitiin livestreameja,
tarkoituksena löytää nykyisiä käytössä olevia keinoja, miten livestreameissa on hyödynnetty vaikuttajamarkkinointia. Toisessa osassa haastateltiin livestreamaajia, tarkoituksena
kysyä heiltä, millaiseksi he kokevat hyvän vaikuttajamarkkinoinnin livestreamaamisessa.
Tutkimuksessa tuli selväksi, että livestreamaaminen poikkeaa muista sosiaalisen median
vaikuttajamarkkinoinnin alustoista huomattavasti. Vaikka tutkimuksessa keskityttiin
Twitch.tv alustaan, voi tämän tutkimuksen johtopäätöksiä hyödyntää myös muilla alustoilla
tehtyihin livestreameihin. Tutkimuksessa huomattiin, että livestreamaajien suurin ero muihin vaikuttajiin on se, että he voivat ansaita rahaa suoraan omalta vaikuttamisalustaltaan,
ilman kolmansia osapuolia, joka osaltaan muokkaa suuresti sitä, millaista vaikuttajamarkkinointia livestreamaajat haluavat tehdä.
Tutkimuksen lopuksi esitetään johtopäätökset havainnoinnista ja haastatteluista, ja annetaan esimerkkejä hyvästä ja tehokkaasta tavasta toteuttaa vaikuttajamarkkinointia livestreamaamisessa.
vaikuttajamarkkinoinnin keino. Mobiiliyhteydet ja e-sports yhdessä ovat aiheuttaneet livestreamaamisen räjähdysmäisen kasvun. Livestreamaaminen kuitenkin eroaa perinteisestä sosiaalisen median vaikuttajamarkkinoinnista monilla eri tavoilla.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa havainnoitiin livestreameja,
tarkoituksena löytää nykyisiä käytössä olevia keinoja, miten livestreameissa on hyödynnetty vaikuttajamarkkinointia. Toisessa osassa haastateltiin livestreamaajia, tarkoituksena
kysyä heiltä, millaiseksi he kokevat hyvän vaikuttajamarkkinoinnin livestreamaamisessa.
Tutkimuksessa tuli selväksi, että livestreamaaminen poikkeaa muista sosiaalisen median
vaikuttajamarkkinoinnin alustoista huomattavasti. Vaikka tutkimuksessa keskityttiin
Twitch.tv alustaan, voi tämän tutkimuksen johtopäätöksiä hyödyntää myös muilla alustoilla
tehtyihin livestreameihin. Tutkimuksessa huomattiin, että livestreamaajien suurin ero muihin vaikuttajiin on se, että he voivat ansaita rahaa suoraan omalta vaikuttamisalustaltaan,
ilman kolmansia osapuolia, joka osaltaan muokkaa suuresti sitä, millaista vaikuttajamarkkinointia livestreamaajat haluavat tehdä.
Tutkimuksen lopuksi esitetään johtopäätökset havainnoinnista ja haastatteluista, ja annetaan esimerkkejä hyvästä ja tehokkaasta tavasta toteuttaa vaikuttajamarkkinointia livestreamaamisessa.