Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Urheilijan henkilöbrändi osana autourheilun sponsorihankintaa

Tokee, Joonas (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Tokee_Joonas.pdf (1.378Mt)
Lataukset: 


Tokee, Joonas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090820222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää urheilijan henkilöbrändin toimintaa autourheilun sponsorihankinnassa. Työssä tutkittiin, mitkä autourheilijan henkilöbrändin ominaisuudet ovat tärkeässä asemassa yhteistyökumppaneiden hankinnassa ja miten ne ilmenevät koko sponsorointiprosessissa. Urheilijan henkilöbrändin ominaisuuksia ja sen toimintaa tutkittiin erityisesti autourheilua tukevien yritysten päätöksenteossa sekä yhteistyön rakentumisessa. Tarkastelun kohteena oli myös urheilijan henkilöbrändistä saatavat hyödyt ja hyödyntämisen mahdollisuudet.

Tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2020. Haastateltavien joukko koostui neljästä eri yrityksen edustajasta, joilla oli omakohtaista kokemusta sponsoriyhteistyöstä autourheilijoiden kanssa. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia ja sen muodoista teemoittelua sekä tyypittelyä.

Tutkimuksessa tärkeimpänä tekijänä ilmeni autourheilijan henkilöbrändin rooli sponsoroivan yrityksen imagon rakentajana. Sponsoroinnista saadun vastikkeellisuuden rinnalla tärkeimpänä ominaisuutena nähtiin urheilijan kyky luoda positiivista imagoa toiminnallaan. Yritykset pyrkivät välittämään toiminnastaan positiivista kuvaa sponsoriyhteistyön kautta. Urheilijan henkilöbrändin ominaisuudet tulisi vastata tähän tarpeeseen. Yritykset kokivat, että autourheilijan henkilöbrändin kautta viestitään erityisesti yrityksen arvoista sekä toiminnan ideologiasta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että urheilijan henkilöbrändillä on myös merkitystä sponsoroinnin päätöksenteossa. Toimiva henkilöbrändi nousee päätöksissä usein jopa merkittävämpään asemaan kuin urheilullinen menestyminen. Sponsoriyhteistyössä saatu arvo nähdään pääosin subjektiivisena. Siksi lisäarvon tuottamisessa autourheilijan toiminta nousee avainasemaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste