Multicultural differences in district nursing
Järvinen, Alina (2020)
Järvinen, Alina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126688
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126688
Tiivistelmä
This study is about the multicultural challenges and diversity in the community nursing. In this thesis I’m studying through most common cultures and religions that the nurse can came across in the nursing field of work. What are the challenges in the individual care of cultural diversity? What are the main things that you should take consider in the patients individual care in the treatment plan and solving the problems. Focusing on the two major cultures that are most common in the district nursing in Finland, and their different qualities but still finding mutual characteristics from both cultures. Main cause and meaning of the thesis is to improve and develop awareness of important interaction skills, succeeding to implement high quality care while having a language barrier, or differences between the beliefs, religion or set of values. Method that has been used in this thesis is focusing on the writer's own experiences while working in district nursing and talking about the consequences that might happened while working without the right amount of experience or education towards cultural challenges. Thesis development should be targeting to educating the future nurses not only with the basics studies but really pointing out the multicultural differences and obstacles that should be avoided in the best way possible. District nurses are constantly under pressure, because the work itself is very independent and you should be very aware of your own abilities. Developing contains the informational knowledge about the cultures, and mode of action that has been used in the patient care. Progress has to happen from health care professionals as well as the patient's point of view. Our work community and also needs to take care of the problem together and educate, teach and improve the skills that we have learnt from school and by experience. Development proposal is hard to point out specifically, but in this thesis, it's been discussed the importance of high level of education towards multicultural patient group and diversity that has been seen in the community. Opinnäytetyöni käsittelee kotihoidossa esiintyviä monikulttuurisia haasteita ja vaikeuksia. Käyn läpi yleisiä uskontoja sekä kulttuureja, joita voi työelämässä tulla vastaan. Mitä haasteita yksilöllisessä kulttuurissa on, mitä hoitohenkilökunnan tulisi ottaa huomioon asiakkaan yksilöllisessä hoidossa-, sekä hoitopolussa sekä niiden ratkomisessa. Keskittyen kahteen suureen kulttuuriin, jotka esiintyvät kotihoidon piirissä enimmäkseen ja niiden yksilökohtaisiin kulttuuri eroavaisuuksiin. Opinnäytetyössä keskeisin aihealue oli kehittää hoitohenkilökunnan tietoisuutta vuorovaikutustaidoista, kielimuuriin, arvomaailma eroavaisuuksiin sekä kulttuureiden omiin tapoihin ja tekoihin. Metodi, jota opinnäytetyössä on käytetty, keskittyy kirjoittajan omiin kokemuksiin kotihoidon kenttätyöstä, hankalista potilas kohtaamistilanteista, jossa kulttuuri ja kielelliset vaikeudet esiintyvät. Keskeisiä tuloksia esiintyi eritoten artikkeleissa, jossa keskusteltiin kielimuurin aiheuttamista tilanteista, jotka aiheuttavat suurta kommunikaation puutetta puoleen ja toiseen. Opinnäytetyön kehittämiskohteet painottuvat koulussa tapahtuvien perusopintojen lisäksi kouluttamiseen jatkuvasti työpaikka kohtaisesti uran aikana. Se edesauttaa hoitajien olevan valppaana sekä kehittämään itseään parhaan mahdollisen tavan mukaan kohti moniammatillista osaamista monikulttuurisen hoitotyön pohjalta. Kehittämisen kannalta opinnäytetyössä pohditaan miten kehitetään tietoisuutta eri kulttuureista sekä toimintatavoista hoitotyön kannalta. Millä tavoin voidaan edesauttaa mutkatonta ja vastuullista potilashoitoa, jotta vältytään kielimuurin, uskonnon, tai kulttuurin aiheuttamilta ristiriidoilta. Kehitystä tarvitaan molemmilta osapuolilta niin hoitohenkilökunnan kuin asiakkaan näkökulmasta, jotta yhteistyö tulee olemaan mahdollisimman sujuvaa jatkossa. Työyhteisön yhteisöllisyys sekä kehittäminen parhaimman lopputuloksen takaamiseksi, tulee olla itsestään selvyys, jotta voidaan myös taata kouluttaminen tulevaisuuden hoitajia varten monikulttuurisen kotihoidon ympäristössä. Kehittämisehdotuksista opinnäytetyössä on konkreettisesti vaikea tuoda esiin, mutta keskustelua herättämiseksi tulisi perusopinnoista lähtien panostaa laatuun sekä yksilölliseen kehittämiseen.