Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työn iloa tiimistä! : toiminnallinen materiaali positiivisen tiimityön rakentamiseksi varhaiskasvatukseen

Salmela, Susanna; Salminen, Heidi (2020)

 
Avaa tiedosto
Kehittämistyön raportti (2.435Mt)
Liite 1. (36.32Mt)
Lataukset: 


Salmela, Susanna
Salminen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720517
Tiivistelmä
Tässä raportissa kuvataan kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli koota kuvitettu, harjoitteita sisältävä korttipakka varhaiskasvatuksen tiimien positiivisen vuorovaikutuksen kehittymisen tueksi. Tiimin jäsenten välinen toimiva vuorovaikutus heijastuu laadukkaaseen varhaiskasvatukseen sekä työhyvinvointiin. Kehittämistyössä valmistuneen tuotoksen on tarkoitus tukea varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointia tiimin toimivan yhteistyön kautta.

Kehittämistyön tietoperustassa käydään läpi työyhteisön ja tiimityön teoriaa sekä mielentämisen ja työnilon teoriat. Kehittämistyön prosessissa on kuvattu kaikki työskentelyn vaiheet. Keskeisimpinä menetelminä toimivat dialogiset kehityskeskustelut, kehittämishaastattelut sekä kirjallisuudesta ammennetut kirjalliset dokumentit. Kehittämisryhmässä kahdeksan varhaiskasvatuksen ammattilaista antoi teemahaastatteluissa palautetta kehittämistyöstä heinäkuussa 2020. Haastatteluista saatu palaute oli positiivinen.

Tietoperustan ja kehittämisryhmän palautteen pohjalta syntyi toiminnallisia harjoitteita sisältävä Tiimipakka. Harjoitteiden valintaa ohjasivat lisäksi soveltuvuus varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön sekä helppokäyttöisyys. Harjoitteet löytyvät sähköisessä muodossa opinnäytetyön liitteenä. Kehittämistyön prosessi sijoittuu aikavälille syyskuu 2019 ja elokuu 2020. Menetelmät ja opinnäytetyön prosessi ovat muokkautuneet COVID ­19 viruksen aiheuttaman poikkeustilan mukana, huomioiden opinnäytetyön eettiset näkökulmat.
 
This report describes our development work, whose goal was to put together an illustrated deck of exercises for team workers at early childhood education. Exercises are made to develop early childhood educators´ positive interaction. This affects the quality of early childhood education and well¬being at work. The material made during this development work supports early childhood educators´ well¬being at work through effective cooperation.

Work community and teamwork theories as well as theories of the mentalization and the joy of work are the knowledge¬base of this development work. All stages of the work have been described in the development process. The main methods are dialogue development discussions, development interviews and written documents extracted from the literature. The development team of eight early childhood education professionals provided feedback in thematic interviews in July 2020. The feedback from the interviews was positive.

Based on the knowledge base and the feedback of the development team a “Teamdeck” of functional exercises was created. The choice of exercises was also guided by the suitability for the operating environment of early childhood education and ease of use. Exercises can be found in electronic form as an appendix to the thesis and they are freely available to all.

The development process took place between September 2019 and August 2020. Methods and thesis process have been modified with a state of emergency caused by COVID ¬19 virus, taking into account the ethical aspects of the thesis. Finally, we evaluate our own work in relation to ethical aspects and the competencies of Bachelor of Social services.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste