Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunneälyn merkitys assistenttityössä

Ruumensaari, Heidi (2020)

 
Avaa tiedosto
ruumensaari_heidi.pdf (462.2Kt)
Lataukset: 


Ruumensaari, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720530
Tiivistelmä
Tunneäly on yksi älykkyyden muodoista, jota on tutkittu vielä varsin vähän, mutta siitä puhutaan nykypäivänä enemmän kuin aiemmin. Tunneäly tarkoittaa kykyä havaita omia sekä toisten ihmisten tunteita, ymmärtää niitä sekä kykyä hallita omia tunteita ja tunnereaktioita. Tunneäly koostuu sekä henkilökohtaisista että sosiaalisista tunnetaidoista, joita molempia tarvitaan työssä menestymiseen. Asiantuntija ovat arvioineet, että tunneäly sekä erilaiset tunnetaidot ovat halutuimpien taitojen joukossa tulevaisuuden työelämässä. Tekniset taidot eivät enää, vaan tarvitaan myös tunne- ja tiimityötaitoja. Tunteet vaikuttavat myös työelämässä, sillä olemme työpaikoilla kokonaisina ihmisinä.

Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten assistentit hyödyntävät tunneälyä omassa työssään, mikä sen merkitys heille heidän työssään on sekä millaisia tunnetaitoja assistentit tarvitsevat monipuolisessa työssään ja voiko tunneälystä olla myös jotain haittaa assistentin työssä.

Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi tunneäly, erilaiset tunnetaidot sekä tunneälyyn läheisesti liittyvät käsitteet kuten empatia ja myötätunto. Kolmannessa luvussa käsitellään assistenttityötä sekä millaisia taitoja sekä osaamista assistentin työssä nykyaikana vaaditaan. Empiirisessä osiossa esitellään haastattelututkimukseen osallistuneet assistentit sekä käydään läpi haastattelujen avulla saadut tulokset. Lopuksi käydään läpi prosessin arviointi, johtopäätökset sekä kehittämis- ja jatkoehdotukset.

Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena kesän 2020 aikana ja se on viimeistelty syyskuun alussa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua, joka on jaettu kolmeen eri teemaan: tunneäly assistenttityössä, henkilökohtaiset tunnetaidot ja sosiaaliset tunnetaidot. Raamit teemoille luotiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastateltavina toimi viisi erilaisissa assistenttitehtävissä työskentelevää henkilöä, jotka löytyivät tutkijan omien verkostojen kautta sosiaalisen media avulla.

Tutkimustulokset osoittavat, että assistentit hyödyntävät tunneälyä työssään yllättävänkin paljon ja erilaiset tunnetaidot ovat heidän työssään menestymisen kannalta oleellisia. Tärkeimmiksi tunnetaidoiksi assistentit mainitsivat omien tunteiden hallinnan sekä empatian, jota osoitettiin erityisesti kollegoita kohtaan. Vaikeimmiksi tilanteiksi tunteiden hallinnan kannalta koettiin mm. työpaikan konfliktitilanteet, tiimityö hankalana pidetyn henkilön kanssa ja epäoikeudenmukainen kohtelu. Assistentit toivoivat, että tunnetaitojen kehittämiseen panostettaisiin työpaikoilla, sillä tunnetaitojen katsottiin olevan merkittävässä roolissa assistentin työssä ja auttavan työssä suoriutumisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste