Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osaamisperusteisen opettamisen tila ja johtaminen ammatillisen koulutuksen muutostilanteessa

Pusa, Jani (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.532Mt)
Lataukset: 


Pusa, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091820538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu, joka toimii maakunnallisen ammatillisen koulutuksen, ammatillisen lisäkoulutuksen ja yrityskoulutuksien järjestäjänä.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia osaamisperusteisen opetuksen tilaa ja sen johtamista ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksen taustalla on ammatillisen koulutuksen reformi, joka astui voimaan 1.1.2018 ja osaamisperusteisen oppimisen ja opettamisen malli, jonka juuret ulottuvat ammatillisen koulutuksen uudistamiseen 2015–2018, jota vahvistettiin reformin täytäntöönpanon yhteydessä.

Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teemahaastatteluja. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen tavoitteena oli vastata osaamisperusteisuuden, reformin ja digitaalisuuden tilaan opettajien näkökulmasta. Teemahaastatteluilla haettiin vastausta osaamisperusteisen opetuksen puutteisiin, hyviin käytänteisiin ja kehittämistarpeisiin johtamisen näkökulmasta.

Tutkimuksessa selvisi, että ammatillisen koulutuksen muutoksista ja osaamisperusteiseen koulutukseen liittyvistä haasteista sekä hyväksi havaituista käytänteistä ollaan varsin tietoisia niin opettajien, kuin johtajien kohdalla. Ammatillisessa koulutuksessa eletäänkin toimeenpanon aikakautta, jossa vaaditaan osaavaa henkilökuntaa ja hyvää johtamista sekä toimivaa ja kehittyvää organisaatiota. Tutkimuksen perusteella korona-ajan vaikuttama digiloikka on nostanut verkko-opetuksen ja sähköisten alustojen hyödyntämisen uudelle tasolle ja koskettamaan koko henkilöstöä. Tutkimustuloksissa selvisi, että verkko-opetus on yksi tärkeimmistä kehityskohteista, kun puhutaan osaamisperusteisesta etenemisestä yksiöllisellä tasolla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste