Olet muutakin kuin poliisi? Poliisiopiskelijoiden ennakkoluuloihin ja asenteisiin vaikuttaminen dialogisella opetusmenetelmällä
Mylläri, Anu-Rohima (2020)
Mylläri, Anu-Rohima
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092120581
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092120581
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, voidaanko ammatillisessa koulutuksessa erilaisuutta ja ennakkoluuloja koskevien kysymysten käsittelyyn harjaannuttaa. Voidaanko prosessia vahvistaaa toimenpiteellä, jonka tavoitteena on yhdenvertaisuus ja yhteisöllinen monimuotoisuus?
Opinnäytetyö on laadittu Poliisiammattikorkeakoulun tilaustyönä ja tarkastelussa on poliisiopiskelijoille suunniteltu ja toteutettu opintojakso -Oletko muutakin kuin poliisi? Opintojaksossa käytetään moninaisuus, oivallus ja dialogi -menetelmää (MOD), joka tekee näkyväksi opiskelijoiden asenteita ja mahdollisia ennakkoluuloja.
Menetelmän avulla on mahdollista käydä rakentavaa keskustelua ja ymmärtää omia ajatusvirheitä, joihin ennakkoluulot usein perustuvat. Opinnäytetyö tuo lisäarvoa tavanomaiseen poliisikoulutukseen kehittämällä opetusmenetelmiä vahvistamaan poliisien kykyä toimia monimuotoisessa yhteiskunnassa ja tunnistaa henkilökohtaisia arvoristiriitoja, joihin poliisit työssään usein törmäävät.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen tavoite on arvioida tavanomaisesta poikkeavalla
opetusmenetelmällä toteutetun kurssin antia poliisin ammatti-identiteetin kehittämisen näkökulmasta.
Tämän lisäksi arvioitiin opetusmenetelmän potentiaalia saada aikaan muutoksia
poliisiopiskelijoiden arvoissa ja asenteissa. Tutkimusta lähestyttiin toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohdista, ja tämä tähtää tutkimukselliseen kehittämistyöhön. Tutkimuksellisen kehittämistyön avulla opinnäyte parantaa jo olemassa olevaa poliisikoulutusta.
Opinnäytteen johtopäätös on, että opintojakso antaa opiskelijoille välineitä tiedostaa omat
ennakkoluulonsa ja kohdata ammatillisesti asiakkaat yksilöinä. Kyse on kulttuurisen kompetenssin kehittämisestä, jolloin yksilön tilanteinen kohtaaminen on tärkeämpää kuin pelkästään kaikkien kulttuurien yleismaailmallinen ymmärtäminen. Ammattilaisilla, kuten poliiseilla, tulee olla kyky kyseenalaistaa omia asenteitaan, arvojaan ja toimintatapojaan ihmisten kohtaamisissa. Tavoitteena on muun muassa luottamuksen luominen eri asiakasryhmiin ja heidän välilleen. The purpose of this final project is to examine whether issues of diversity and prejudices can be practiced in vocational education. Is it possible to strengthen the process with measures aiming towards equality and diversity on a communal level?
The final project has been commissioned by the Police University College. Under review is the designed and implemented course Are you more than just a police officer? The MOD-method of diversity, realization and dialogue is used in the course, which makes the stu-dents’ attitudes and prejudices visible. This method also allows a constructive discussion and an understanding of one’s own erroneous thoughts, on which prejudices are often
based.
The final project adds value to conventional police training by developing teaching methods to strengthen the ability of police officers to function in a diverse society and identify those personal conflicting values that police officers encounter in their work.
The research goal of this final project was to evaluate the value and effects of a course im-plemented with a different teaching method in regards of the development of the profes-sional identity of the police.
In addition to this, the potential of the teaching method to bring about changes in the values and attitudes of police students was assessed. The research was approached from the point of view of a functional final project, which aims at research development work.
Through research development work the final project improves current police training.
The conclusion of the final project is that the course provides students with the tools to be-come aware of their own prejudices and to face clients as individuals in a professional manner. It is about developing cultural competence, in which case meeting the individual is more important than simply understanding all cultures.
Professionals such as police officers should have the ability to question their own attitudes, values and behavior in interactions with others. The aim is, among other things, to create trust among and between different customer groups.
Opinnäytetyö on laadittu Poliisiammattikorkeakoulun tilaustyönä ja tarkastelussa on poliisiopiskelijoille suunniteltu ja toteutettu opintojakso -Oletko muutakin kuin poliisi? Opintojaksossa käytetään moninaisuus, oivallus ja dialogi -menetelmää (MOD), joka tekee näkyväksi opiskelijoiden asenteita ja mahdollisia ennakkoluuloja.
Menetelmän avulla on mahdollista käydä rakentavaa keskustelua ja ymmärtää omia ajatusvirheitä, joihin ennakkoluulot usein perustuvat. Opinnäytetyö tuo lisäarvoa tavanomaiseen poliisikoulutukseen kehittämällä opetusmenetelmiä vahvistamaan poliisien kykyä toimia monimuotoisessa yhteiskunnassa ja tunnistaa henkilökohtaisia arvoristiriitoja, joihin poliisit työssään usein törmäävät.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksellinen tavoite on arvioida tavanomaisesta poikkeavalla
opetusmenetelmällä toteutetun kurssin antia poliisin ammatti-identiteetin kehittämisen näkökulmasta.
Tämän lisäksi arvioitiin opetusmenetelmän potentiaalia saada aikaan muutoksia
poliisiopiskelijoiden arvoissa ja asenteissa. Tutkimusta lähestyttiin toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohdista, ja tämä tähtää tutkimukselliseen kehittämistyöhön. Tutkimuksellisen kehittämistyön avulla opinnäyte parantaa jo olemassa olevaa poliisikoulutusta.
Opinnäytteen johtopäätös on, että opintojakso antaa opiskelijoille välineitä tiedostaa omat
ennakkoluulonsa ja kohdata ammatillisesti asiakkaat yksilöinä. Kyse on kulttuurisen kompetenssin kehittämisestä, jolloin yksilön tilanteinen kohtaaminen on tärkeämpää kuin pelkästään kaikkien kulttuurien yleismaailmallinen ymmärtäminen. Ammattilaisilla, kuten poliiseilla, tulee olla kyky kyseenalaistaa omia asenteitaan, arvojaan ja toimintatapojaan ihmisten kohtaamisissa. Tavoitteena on muun muassa luottamuksen luominen eri asiakasryhmiin ja heidän välilleen.
The final project has been commissioned by the Police University College. Under review is the designed and implemented course Are you more than just a police officer? The MOD-method of diversity, realization and dialogue is used in the course, which makes the stu-dents’ attitudes and prejudices visible. This method also allows a constructive discussion and an understanding of one’s own erroneous thoughts, on which prejudices are often
based.
The final project adds value to conventional police training by developing teaching methods to strengthen the ability of police officers to function in a diverse society and identify those personal conflicting values that police officers encounter in their work.
The research goal of this final project was to evaluate the value and effects of a course im-plemented with a different teaching method in regards of the development of the profes-sional identity of the police.
In addition to this, the potential of the teaching method to bring about changes in the values and attitudes of police students was assessed. The research was approached from the point of view of a functional final project, which aims at research development work.
Through research development work the final project improves current police training.
The conclusion of the final project is that the course provides students with the tools to be-come aware of their own prejudices and to face clients as individuals in a professional manner. It is about developing cultural competence, in which case meeting the individual is more important than simply understanding all cultures.
Professionals such as police officers should have the ability to question their own attitudes, values and behavior in interactions with others. The aim is, among other things, to create trust among and between different customer groups.