Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnantajamielikuvan kehittäminen rekrytoinnin tueksi

Yli-Nissilä, Ida-Maria (2020)

Avaa tiedosto
Yli-Nissilä_Ida-Maria.pdf (483.9Kt)
Lataukset: 


Yli-Nissilä, Ida-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126683
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on houkutteleva työnantaja ja millainen maine tutkimuksessa mukana olleilla yrityksillä on ollut vastaajien mielestä työpaikkaa hakiessa ja sen perusteella tehdä johtopäätös, miten työnantajamielikuvaa voitaisiin kehittää.

Tutkimus keskittyy loimaalaisiin teollisuuden alan yrityksiin ja työn toimeksiantajana toimii Loimaan Kaupungin Yrityspalvelut. Kyselyyn pyydettiin mukaan 11 loimaalaista yritystä, joista loppuen lopuksi kyselyyn vastasi 24 työntekijää kuudesta eri yrityksestä. Vastausmahdollisuus rajattiin tammikuun 2019 jälkeen aloittaneisiin tuotannon työntekijöihin. Rajauksella pyrittiin varmistamaan, että työnhaku on vielä suhteellisen tuoreessa muistissa ja näin ollen tulokset olisivat luotettavampia. Tutkimuksen teettäminen oli ajankohtaista, sillä teollisuuden alalla on ollut haasteita löytää potentiaalisia työntekijöitä ja tutkimuksen vastausten pohjalta oli tavoitteena löytää kehityskohteita, jolla parannettaisiin yritysten houkuttelevuutta työnantajana ja näin helpotettaisiin rekrytointiprosessia.

Opinnäytetyön teoriaosassa hyödynnettiin muun muassa työnantajamielikuvaan, rekrytointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta, internet-artikkeleita sekä aiempia tutkimuksia. Teoriaosan aihealueet keskittyivät työantajamielikuvan eri osa-alueisiin, kuten houkuttelevuuteen, maineeseen ja sosiaaliseen mediaan työnantajamielikuvan näkökulmasta. Teoriaosassa käsitellään myös rekrytointiprosessin kulkua ja miten rekrytointi on muuttunut sosiaaliseksi rekrytoinniksi.

Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin lähettämällä verkkokyselylomake tutkimuksessa mukana olleisiin yrityksiin. Kyselylomake sisälsi väittämiä, joihin vastaajat vastasivat viiden portaan asteikolla. Väittämät liittyivät työnantajan houkuttelevuuteen, yritysten aiempaan maineeseen ja sosiaaliseen mediaan.

Tutkimustuloksista voitiin tehdä johtopäätös, että vastaajien mielestä houkuttelevin työpaikka on sellainen, jossa on hyvä työilmapiiri niin kollegoiden kuin esimiesten osalta. Houkuttelevuutta lisää myös pysyvä työpaikka ja työtehtävät, jotka vastaavat työntekijän omaa osaamista. Vastauksien perusteella nähdään, että vastaajien mielestä yrityksillä on ollut kohtuullisen hyvä maine entuudestaan ja tuttavan/ystävän suosituksella on ollut vaikutusta vastaajien hakuaikomuksiin, varsinkin työpaikan vaihtajien keskuudessa.

Työnantajamielikuvaa olisi hyvä lähteä kehittämään sosiaalisen median kanavissa, sillä vastaajat eivät olleet nähneet juurikaan yritysten rekrytointi-ilmoituksia sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavissa yritykset voisivat tuoda esille houkuttelevuuden tärkeimpiä osa-alueita, kuten yrityksen hyvää työilmapiiriä. Sosiaalisen median avulla saataisiin myös tunnettuutta suuremmaksi, jolloin tavoitettaisiin paremmin myös passiiviset työnhakijat, kuten työpaikan vaihtajat.
 
The purpose of this thesis was to figure out what makes employer more attractive, what kind of a reputation have the employer’s had in the eyes of the employees when applying for the position, and based on that to make the deduction of how to evolve the employer brand.

This study focuses on companies in the industrial business located in the city of Loimaa. The study was requested by Loimaan Kaupungin Yrityspalvelut. There were 11 businesses asked to be involved in the inquiry, 24 employees answered from six different businesses. Employees who took part in the inquiry had started working in production after the month of January 2019. There has been challenges in finding potential employees in the industrial business, so this study was made to help the recruiting process and to improve the image of the businesses by finding the development targets that could be improved.

The theory section of the thesis exploits literature based on employer branding, recruiting and social media, as well as internet articles and earlier studies of the same matter. Subjects of the theory part of the thesis focus on employer branding’s different areas such as attractiveness, reputation and social media. The theory section also covers the recruiting process as well as how recruiting has changed to social recruiting.

Quantitative research was used in the making of the thesis. A web survey was sent to the businesses that were a part of the study. The survey included claims in which the participants had to answer on a scale from one to five. The claims included subjects about the attractiveness of the employer, earlier reputation of the business and social media.

According to the participants who answered the survey the most attractive workplace is where there is good atmosphere between the managers and the employees. Also, a permanent job and tasks that reflect the employees’ know-how are important factors. What we can see from the answers is that the businesses already had a fair reputation, and many have applied for the positions after getting recommendations about it from acquaintances. An important development target which the study found was the use of social media. The people participating in the survey had only seen little if none ''want ads'' of the open jobs or any other kinds of marketing in social media from which it can be deducted that the use of social media has been almost non-existent. By adding the use of social media the businesses could develop their own employer brand and be more known in the Loimaa region.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste