Liiketoimintaosaaminen diplomi-insinöörikoulutuksessa : opetussuunnitelman kehittäminen sidosryhmäyhteistyöllä
Vainio, Minna (2020)
Vainio, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092120598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092120598
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin yhteinen näkemys liiketoimintaosaamisen merkityksestä diplomi-insinöörien koulutuksessa hyödyntäen eri sidosryhmien asiantuntemusta. Sidosryhmät muodostettiin tekniikan alan opettajista, opiskelijoista, yrityksissä työskentelevistä diplomi-insinööreistä, sekä koulutustarvekeskusteluun osallistuvista työelämän asiantuntijoista. Tavoitteena on tulosten hyödynnettävyys opetussuunnitelmia uudistettaessa. Työ pohjautuu Turun yliopiston tekniikan alan koulutuslaajennukseen, ja sen syksyllä 2019 laadittuun kokonaissuunnitelmaan, jonka yhteydessä tekniikan tutkintojen opetussuunnitelmat uudistettiin ja mm. liiketoimintaopintojen laajuutta kasvatettiin kaikissa tekniikan tutkinnoissa.
Tutkimuksellisena lähestymistapana työssä hyödynnettiin ennakointia ja osaamistarpeita kartoitettiin tulevaisuuden tutkimuksen Delfoi -menetelmällä. Aineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja lomakekyselyä. Asiantuntijat esiintyvät tutkimuksessa anonyymeinä. Tutkimuksen tausta perustuu sidosryhmäteoriaan, jota tarkastellaan sekä yritysten että julkisten organisaatioiden näkökulmasta. Lisäksi työssä hyödynnettiin sidosryhmäteorian soveltamista projektinhallintaan.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin yhteinen näkemys liiketoimintaosaamisen tarpeesta diplomi-insinöörien koulutuksessa, sekä priorisoitiin tiettyjä liiketoimintaosaamiseen liittyviä taitoja, joiden kehittymistä tutkinnoissa voidaan erityisesti tukea. Tutkimuksen avulla voitiin lisäksi havaita työelämässä jo toimivien diplomi-insinöörien lisäkoulutustarpeita, jotka voidaan huomioida korkeakoulujen linjatessa omaa jatkuvan oppimisen tarjontaansa. Työn tuloksena syntyi myös visiota tutkintoihin liitetyn liiketoimintaosaamisen hyödynnettävyydestä diplomi-insinöörien työympäristössä. Näistä työstettiin kuvitteellisia ”DI-persoonia”, joita voidaan käyttää myös hakijamarkkinoinnissa. The aim of this study was to generate a common view of the significance of the business skills in the degree programs of engineering and technology, MSc. (Tech.). This was done by utilizing the expertise of different interest groups (stakeholders). The interest groups were established from teachers, students, engineers working in companies, and the experts participating in the public discussion about the educational needs of the field. The study is interconnected to the extension of the field of technology in University of Turku. The strategic action plan for the project, created in the end of the year 2019, contained the core idea to add business skills study module in every degree program in technology.
This is a foresight study, where future needs of business skills in the field of technology are scanned and evaluated using anonymous Delphoi method. Empirical data was collected by semistructured interviews and web-based survey. Theoretical background is based on stakeholder theory which can be used for both private and public organisations, and in project management.
In this study a common view on the need for business skills in the degree studies was found. In addition, it was possible to prioritize certain skills which can be taken into account in the curriculum work. It was also noticed that the need of business skills increases along the work career in the companies. This should be noticed when higher education institutes are planning their supply of additional studies for alumnis. The stakeholder-based co-creation process in this study also created futuristic ”personas” in which business skills are combined with the working environment in engineering and technology. These descriptions can be used for marketing of the new degree programs containing business skills supporting studies.
Tutkimuksellisena lähestymistapana työssä hyödynnettiin ennakointia ja osaamistarpeita kartoitettiin tulevaisuuden tutkimuksen Delfoi -menetelmällä. Aineiston keräämiseen käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja lomakekyselyä. Asiantuntijat esiintyvät tutkimuksessa anonyymeinä. Tutkimuksen tausta perustuu sidosryhmäteoriaan, jota tarkastellaan sekä yritysten että julkisten organisaatioiden näkökulmasta. Lisäksi työssä hyödynnettiin sidosryhmäteorian soveltamista projektinhallintaan.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin yhteinen näkemys liiketoimintaosaamisen tarpeesta diplomi-insinöörien koulutuksessa, sekä priorisoitiin tiettyjä liiketoimintaosaamiseen liittyviä taitoja, joiden kehittymistä tutkinnoissa voidaan erityisesti tukea. Tutkimuksen avulla voitiin lisäksi havaita työelämässä jo toimivien diplomi-insinöörien lisäkoulutustarpeita, jotka voidaan huomioida korkeakoulujen linjatessa omaa jatkuvan oppimisen tarjontaansa. Työn tuloksena syntyi myös visiota tutkintoihin liitetyn liiketoimintaosaamisen hyödynnettävyydestä diplomi-insinöörien työympäristössä. Näistä työstettiin kuvitteellisia ”DI-persoonia”, joita voidaan käyttää myös hakijamarkkinoinnissa.
This is a foresight study, where future needs of business skills in the field of technology are scanned and evaluated using anonymous Delphoi method. Empirical data was collected by semistructured interviews and web-based survey. Theoretical background is based on stakeholder theory which can be used for both private and public organisations, and in project management.
In this study a common view on the need for business skills in the degree studies was found. In addition, it was possible to prioritize certain skills which can be taken into account in the curriculum work. It was also noticed that the need of business skills increases along the work career in the companies. This should be noticed when higher education institutes are planning their supply of additional studies for alumnis. The stakeholder-based co-creation process in this study also created futuristic ”personas” in which business skills are combined with the working environment in engineering and technology. These descriptions can be used for marketing of the new degree programs containing business skills supporting studies.