Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mikä on mieskasvattajan merkitys varhaiskasvatusikäisille? : Tarkastelussa isät ja ammatilliset mieskasvattajat.

Danckaarts, Alex; Hämäläinen, Joel; Tuulari, Ilpo (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (2.007Mt)
Lataukset: 


Danckaarts, Alex
Hämäläinen, Joel
Tuulari, Ilpo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092120602
Tiivistelmä
This thesis is an integrative literary review, with descriptive and systematic features. The aim of this thesis was to bring out current research data regarding male educators and to gather a cohesive compilation in Finnish out of a scattered research field. This was done in order to give a clear picture of the importance of males in the lives of children aged 0–7 and the effects on children’s development. The aim was also to provide our commissioner with current scientific evidence concerning the importance of fatherhood, while at the same time starting up broader discussion about an important topic, which is too often ignored. This thesis also aimed to benefit early childhood educators, parents and especially males in order for them to see their own worth and necessity as educators.
The research question for this thesis was: “what is the significance of male educators for children aged 0–7?”. This question was divided into two more focused sub-questions: “what significances of professional male educators can be found in researches?” and “what significances of fathers can be found in researches?”. The method used in this thesis was an integrative literary review. Thematising and quantifying were used in the data-analysis part of this study. 39 research articles written in English passed our criteria, which formed our sample. During the reading process, the sample was focused down to the 24 most relevant articles, forming our research material.
Based on the findings of this thesis, it is evident, that fathers have a unique effect on a child’s development. The father’s parenting style differs from the mothers’, which researchers summarize like this: the upbringing by a father challenges the child to expand his/her world outwards, whereas a mother’s upbringing safeguards the child’s inner world. In practise this means that fathers strengthen the developmental aspects that children need when facing strange situations and people. Research data also shows that children benefit from having men working in the early childhood education sector. Children desire people to identify with as well as role models. Children identify more with people of their own gender. Researchers are unanimous about the fact that in its current state the early childhood sector provides a quite limited amount of diverse role models. Boys are especially underprivileged in this regard as male presence is nearly non-existent in the early childhood sector. Male educators have a positive effect on both girls’ and boys’ physical development, risk-taking ability and according to some researchers they have positive outcomes regarding children’s school readiness. This thesis also illustrates that there’s still a lot of research gap regarding male educators.
 
Tämä opinnäytetyö on integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa on kuvailevia ja systemaattisia piirteitä. Tämän työn tavoitteena oli tuoda esiin ajankohtaista tutkimustietoa liittyen miespuolisiin kasvattajiin ja koota hajanaisesta tutkimusaiheesta yhtenäinen, suomenkielinen kooste, jonka tulokset antavat selkeää kuvaa miesten merkityksestä varhaiskasvatusikäisille lapsille ja heidän kehitykselleen. Tavoitteena oli tarjota toimeksiantajallemme ajankohtaista tieteellistä näyttöä isyyden merkityksestä, herättäen samalla nykyistä laajempaa keskustelua tärkeästä aiheesta, joka liian usein jää huomioimatta. Tällä opinnäytetyöllä pyrittiin myös hyödyttämään varhaiskasvattajia, vanhempia sekä varsinkin miehiä näkemään omaa arvoaan ja tarpeellisuuttaan kasvattajina.
Tutkimuskysymyksenä oli: “mikä on mieskasvattajan merkitys varhaiskasvatusikäisille?”. Kysymys jakautui vielä kahteen tarkentavaan alakysymykseen: “mikä on ammatillisen mieskasvattajan merkitys lapsen kehitykselle tutkimusten perusteella?” ja “mikä on isän merkitys lapsen kehitykselle tutkimusten perusteella?”. Tutkimusmenetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus ja aineistoanalyysissä käytettiin työkaluina teemoittelua ja kvantifiointia. Kriteerit täyttävistä artikkeleista saatiin 39 englanninkielisen tutkimusartikkelin otanta, joista tarkentui lukuprosessin aikana 24 relevanteimman tutkimuksen tutkimusaineisto.
Tämän opinnäytetyön löydösten perusteella, on näyttöä sille, että isillä on uniikki vaikutus lapsen kehitykseen. Isän kasvatustyyli eroaa äidin kasvatustyylistä, jonka tutkijat tiivistävät näin: isän kasvatus haastaa lasta laajentamaan maailmaansa ulospäin, kun taas äiti tuo turvaa lapsen sisäiseen maailmaan. Käytännössä tämä tarkoittaa isän kasvatuksen vahvistavan lapsen kehityksen osa-alueita, joita hän tarvitsee uusien tilanteiden ja ihmisten kohtaamiseen. Tutkimusten perusteella lapset myös hyötyvät miehistä päiväkodissa. Lapset kaipaavat samaistumisen kohteita ja roolimalleja. Lapset samaistuvat enemmän oman sukupuolensa edustajiin. Tutkijat ovat yksimielisiä siitä, että nykytilassaan päiväkoti tarjoaa melko rajallisen määrän monipuolisia roolimalleja. Varsinkin pojat ovat tässä suhteessa heikossa asemassa miesten läsnäolon ollessa lähes olematon varhaiskasvatuslaitoksissa. Miesvarhaiskasvattajat vaikuttavat positiivisesti sekä tyttöjen, että poikien fyysiseen kehitykseen, riskienottotaitoon ja joidenkin tutkijoiden mukaan myös lasten kouluvalmiuteen. Tämä opinnäytetyö osoittaa myös, että mieskasvattajiin liittyvässä tutkimuksessa on vielä laajaa tutkimusaukkoa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste